Новината, че Subaru ще внедрява първия в света дизелов опозитен двигател, сигурно не се е понравила особено на почитателите на марката. Изглежда японците най-сетне са се примирили с пазарната конюнктура и са на път да се откажат от една от запазените си марки в името на това да угодят на европейския вкус. Заклетите фенове на Subaru обаче избързват с негативните реакции. Ако в света все още има производител, който да цени технологичните си традиции повече от всякаква моментна мода или пазарни императиви, това несъмнено е автомобилното поделение на Fuji Heavy Industries. Във времена, когато конкуренцията целокупно се надпреварва да угоди на купувачите в Голфовия клас с всевъзможни глезотии, в Subaru остават верни на симетричното двойно предаване в съчетание с опозитен двигател. Конструкторите на компанията са все така безразлични към многофункционалните салони с възможности за хиляди трансформации, пъстри като дъгата показателни прибори, десетки жабки и изобщо всичко, което се нрави на средностатистическия автомобилист. За сметка на това компанията продължава да създава возила с чудовищна здравина, превъзходни ходови качества и все така нетипичен дизайн, които й събраха малка, но страховита армия от фанатични поклонници. Една от причините за това носи името Impreza, чието второ поколение атакува пазара през 2000 г. Също както прочутия си предшественик, грозноватият самурай бе създаден не за изнежени глезльовци, а за карачи, които нямат нищо против твърдата настройка на шасито, оскъдната шумоизолция и високия разход на гориво, просто защото в замяна получават двойното предаване, суровото боботене на боксера и удивителната устойчивост на всякаква настилка. Втората генерация на модела продължи и други традиции, направили от предшественика й легенда. Качеството на изработката, надеждността и издръжливостта на всички системи, възли и агрегати на този автомобил са на такова равнище, че успява да привлече купувачи дори сред хора, които никога не са чували за подвизите му в ралишампионата като американците. Въпреки че от Impreza надали би се заинтересувал средностатистическият купувач на вторичния пазар, някои особености на модела биха били полезни за всеки, който се изкушава от покупката на употребяван екземпляр. Първата не само като последователност, а и по важност сред тях е произходът на колата.
Той има значение именно заради сериозния пазарен успех на Impreza в САЩ и разпространената в последните години практика за внос на престижни употребявани автомобили от там. Боецът на Subaru не е евтино удоволствие и в Европа попадат немалко щатски коли, които излизат по-евтино въпреки транспортните такси и мита. Практиката обаче показва, че повечето от тях не са стопанисвани съвестно и това се отразява на състоянието им. Освен това "американките" имат по-слаба антикорозионна защита, която по-принцип не е сред най-силните страни на модела и допълнителна обработка на кухините на
каросерията
със сигурност би имала благотворен ефект в по-дългосрочен план. За разлика от предшественика си, Impreza II се произвежда само във вариант седан с четири врати и комби. От гамата отсъства купето, продавано между 1996 и 2000 г. То обаче едва ли липсва особено на почитателите на марката предвид обстоятелството, че седанът и комбито разполагат с много по-висока устойчивост на усукване.
По същата логика без особени емоции през 2000 г. бе прието и чувствителното подобрение в качеството на материалите в салона. В крайна сметка какво значение имат те при положение, че ергономията си остава на познатото високо ниво и липсват свидетелства за ненужни дизайнерски напъни. Достатъчно е интериорът да не издава нежелани шумове и да си върши работата по предназначение, а в Impreza това е факт.Конструкторите на Subaru винаги са влагали основните си усилия в съдържанието, а не във формата, и втората генерация на Impreza потвърждава тази инженерна философия. Моделът се оборудва само с опозитни
двигатели
най-малкият от които има ходов обем 1.6 литра (в Япония съществува и 1 500-кубикова версия), а най-големият - 2.5 литра. Всички силови агрегати са 16-клапанови, с ремъчно задвижване на газоразпределителния механизъм. Принципните различия между тях се изчерпват с наличието на втори разпределителен вал в модификациите с принудително пълнене и най-големия мотор. Успехът на модела в ралишампионата се дължи до голяма степен именно на тези двигатели. Те са монтирани толкова ниско, че центърът на тежестта помага за постигането на оптимално разпределение на масата, а оттам - и до почти фантастична стабилност и ходови качества. Освен това обаче концепцията позволява "вдигането" на цялото електрическо оборудване и системите за управление над мотора, което ги предпазва от влагата и мръсотията.
Сериозните традиции на Subaru в областта на авиационното двигателостроене и дългогодишня опит в проектирането и прозводството на опозитни агрегати обясняват легендарната им надеждност, любовта към високите обороти и високата литрова мощност. Всеки фен на модела обаче ще се съгласи, че за да разгърнат целия си потенциал и да покажат на какво са способни като ресурс, тези мотори се нуждаят от съответните грижи. Точно по тази причина колите, внесени от Америка, трябва да се избягват настойчиво.
Освен стандартните грижи, предвидени в спецификациите на производителя, експлоатацията на двигателите на Impreza изисква да се вземат предвид няколко нюанса. На първо място трябва да се следи стриктно за нивото на маслото в картера без особено доверие към датчика за налягането му. Системата има много нисък праг на чувствителност и не указва за нищо нередно дори при наличието на едва литър смазка. Нивото на маслото пък може да се проконтролира прaвдоподобно едва шест часа, след като двигателят е спрян, защото се стича много бавно от хоризонталните блокове. Туброверсиите пък никога не бива да се гасят веднага след спирането на автомобила. Двигателят трябва да поработи на празен ход, за да могат корпусът и роторът на турбината да изстинат равномерно. В противен случай собственикът рискува да се запознае с цената й.
Поради спецификата на пазара в Япония там се предлагат и версии на Impreza с предно предаване. В останалата част от света обаче моделът съществува единствено и само във вариант с четири задвижващи колела. Системата AWD работи на прост принцип. При пробуксуване на някое колело междуосевият диференциал блокира и не позволява на въртящия момент да достига до него. В модификациите с 5-степенна механична
скоростна кутия
това става с помощта на вискомуфа, а при автоматиците с четири предавки - посредством многодискова муфа, комаднвана от блока за управление. Най-мощните версии са оборудвани с диференциал с повишено триене LSD на задната ос. Практиката показва, че тази система работи безотказно не само на спортното трасе, а и в ежедневието.
Независимо от типа на трансмисията, маслото и работните течности трябва да се сменят на всеки 50 000 км. Ако това правило се спазва, скоростните и раздатъчните кутии, както и деференциалите, спокойно могат да се нарекат вечни.
Почти същото може да се каже и по адрес на
окачването
което се състои от любимия на японците "двоен макферсон" - с два триъгълни носача отпред и два напречни с един надлъжен отзад за всяко колело. Тази конструктивна схема е отработена до съвършенство и надеждността є заслужава най-висока оценка независимо от използването на алуминий при второто поколение на Impreza. Главното правило при поддръжката е да не се пропуска замяната на детайл, който се нуждае от такава, за да не повлече след себе си други по-скъпи възли.
Високото качество и привързаността на инженерите на FHI към проверени конструкторски решения обясняват и надеждността на електрическото и електронно оборудване на Impreza. Надеждността и безпроблемността им заслужават най-висока оценка. Единственият упрек към тях може да се чуе от механиците, които срещат сериозни затруднения дори при елементарни операции като смяната на свещите. При двигателите с един разпределителен вал това може да стане с помощта на ключ с две шарнирни съединения, но двувалките се нуждаят от сериозна демонтажна работа по двигателя.
Почитателите на Subaru обичат да казват, че който веднъж е пробвал такъв автомобил, почти с 90-процентова сигурност остава завинаги с тази марка. В случая с Impreza това е напълно разбириемо, стига човек да може да си позволи да я пробва...
Справка за модела
|
|
Subaru Impreza (GD/GG)
|
|
История
|
|
Ноември 2000 | ubaru представя второто поколение на Impreza с вътрешнозаводски индекс GD/GG. За задвижване се предлагат 1.6- и 2.0-литрови бензинови двигатели с опозитна конструкция и мощност 95 и 125/218 к.с. съответно |
Септември 2001 | Дебютира топверсията WRX STi с мощност 265 к.с. |
Декември 2003 | mpreza претърпява фейслифт. Променени са фаровете и стоповете, интериорът също е модернизиран |
Септември 2005 | Топмодификацията WRX STi започва да се оборудва с 2.5-литров двигател с мощност 280 к.с. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател
|
4 400 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
3 680 EUR
|
Динамо
|
450 EUR
|
Стартер
|
390 EUR
|
Водна помпа
|
75 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
615 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
124 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
68 EUR
|
Фар (комплект)
|
215 EUR
|
Калник
|
143 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по |
ЦЕНИ НА СТАРО НА SUBARU IMPREZA (CD/GG)
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2004
|
2003
|
2002
|
2001
|
2000
|
Subaru Impreza 2.0 4WD GX
|
4
|
92/125
|
19 690
|
-
|
-
|
9 900
|
8 850
|
8 000
|
Subaru Impreza 2.0 4WD GX
|
4
|
92/125
|
20 100
|
12 850
|
11 600
|
-
|
-
|
-
|
Subaru Impreza 2.0 4WD RS
|
4
|
92/125
|
20 400
|
12 850
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Subaru Impreza 2.0 4WD WRX
|
4
|
160/218
|
28 390
|
-
|
-
|
14 250
|
12 850
|
11 550
|
Subaru Impreza 2.0 4WD WRX
|
4
|
165/224
|
29 500
|
-
|
16 600
|
-
|
-
|
-
|
Subaru Impreza 2.0 4WD WRX STi
|
4
|
195/265
|
35 290
|
-
|
-
|
17 600
|
15 900
|
-
|
Subaru Impreza 2.0 4WD WRX STi Prodive
|
4
|
195/265
|
39 390
|
-
|
-
|
20 050
|
18 150
|
-
|
Subaru Impreza 2.0 4WD WRX STi
|
4
|
195/265
|
38 400
|
-
|
20 900
|
-
|
-
|
-
|
Subaru Impreza Sports Wagon 4WD TS
|
5
|
70/95
|
17 640
|
-
|
-
|
9 250
|
8 400
|
7 700
|
Subaru Impreza Sports Wagon 1.6 4WD TS
|
5
|
70/95
|
18 100
|
11 850
|
10 600
|
-
|
-
|
-
|
Subaru Impreza Sports Wagon 4WD GX
|
5
|
92/125
|
19 940
|
-
|
-
|
10 400
|
9 400
|
8 650
|
Subaru Impreza Sports Wagon 2.0 4WD GX
|
5
|
92/125
|
20 400
|
13 350
|
11 900
|
-
|
-
|
-
|
Subaru Impreza Sports Wagon 2.0 4WD Outback
|
5
|
92/125
|
20 650
|
13 200
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Subaru Impreza Sports Wagon 2.0 4WD RS
|
5
|
92/125
|
20 700
|
13 350
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Subaru Impreza Sports Wagon 4WD WRX
|
5
|
160/218
|
29 650
|
-
|
-
|
15 150
|
13 700
|
12 550
|
Subaru Impreza Sports Wagon 2.0 4WD WRX
|
5
|
165/224
|
31 600
|
-
|
17 900
|
-
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
SUBARU IMPREZA (CD/GG)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
SUBARU IMPREZA (CD/GG)
|
|
Работен обем
|
1 493-2 457 куб. см
|
Мощност
|
95-280 к. с. |
Максимална скорост
|
164-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.1-4.8 сек.
|
Mitsubishi Lancer (CS0/CT0)
|
|
Работен обем
|
1 299-1 997 куб. см
|
Мощност
|
82-286 к. с. |
Максимална скорост
|
171-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
15.1-4.7 сек.
|
Skoda Octavia (1U)
|
|
Работен обем
|
1 397-1 984 куб. см
|
Мощност
|
60-180 к. с. |
Максимална скорост
|
156-235 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
18.0-7.9 сек.
|
Volvo S40 (VS)
|
|
Работен обем
|
1 587-2 521 куб. см
|
Мощност
|
90-220 к. с. |
Максимална скорост
|
180-240 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.0-6.8 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg