Кандидат за МVР
4х4 предложението на румънците очарова с цена, проходимост, дизайн и икономичен дизелов агрегат
Титлата MVP е термин от спорта и в превод означава “най-ценен играч”. Тя обикновено се дава на най-комплексният и резултатен състезател в дадена отборна надпревара. Ако имаше такъв приз и при автомобилите, то новото предложение на Dacia определено щеше да е един от претендентите в класа на т.нар. “паркетни джипки”. Основните козове на Duster 4x4 са комплекс от даденостти, които я превръщат я в е един от оптималните варианти за евтин и същевременно проходим и функционален автомобил. В това можахме да се уверим след доста обстоен 1 000-километров тест-драйв, в който изпробвахме всички модификации на Duster. Преди малко повече от месец ви разказахме впечатленията си от бюджетната версия, оборудвана с бензинов агрегат и предно предаване. Сега ще спрем вниманието ви на най-наточената 4х4 версия на румънския кросоувър, екипирана с 1.5-литров дизел с мощност 109 к.с. и най-високо ниво на оборудване.
Екстериор
В предишният материал се спряхме по-подробно на визията на Duster. Ще припомним с няколко думи, че тя определено е насочена към т.нар. off-road аудитория - силно раздути надкалникови арки, груби черти и солидни форми. Основните видими разлики между версиите с предно и с 4х4 задвижване са две. Първата се крие в секторните предни светлини. При варианта с двойно предаване те са с черни рефлектори и изглеждат доста по-ефектно от стандартните. Втората разлика може да се забележи под задната броня. Последното ауспухно гърне на 4WD версията е напречно разположено. Иначе всичко останало е същото. Това обаче съвсем не означава, че пътните показатели са еднакви. Но за това малко по-късно.
Интериор
Най-добре екипираната версия разполага с климатик, ел.стъкла, бордкомпютър и управление на аудиото от волана - все неща, повишаващи комфорта в купето. Като опция се предлага и кожена тапицерия, която определено придава лукс. Като цяло, без да блести с авангардни решения, салонът на Duster впечатлява с комфорт и функциналност.
Сравнително евтини материали, но отлична сглобка, както и функционални и удобни седалки, са в основата на приятното усещане при пътуване. Уредите на арматурното табло са информативни и конвенционални, а багажникът съвсем не е малък. При нужда от повече пространство на помощ идва асиметрично делимата задна седалка. Мястото за краката на водача и останалите пасажери е оптимално за автомобил от този клас, а благодарение на сравнително високия таван визуален простор в салона не липсва. Много детайли от интериора са заимствани от други модели на алианса, но са добре паснати един спрямо друг. Основната разлика от версията с предно предаване се крие в кръгъл контролер, разположен в долната част на хоризонталната конзола, чрез който се превключват режимите на системата 4WD. Неговата употреба не е честа, но въпреки това мястото му не е от най-удачните. Това обаче не е съществен недостатък. Основният такъв при Duster e по-слабата шумоизолация на салона.
Двигател и ходови характеристики
Доста пъти сме ви разказвали за 1.5-литровия дизелов агрегат на Renault. Макар да разполага само с по два клапана на цилиндър, той е икономичен и притежава нужната тяга. При Duster 4x4 той е представен в по-мощното си изпълнение. Разликата се крие основно в турбото, което тук е с променлива геометрия на лопатките. Единственият му минус е по-високото ниво на шум. Иначе заради лекото купе предлага отлична динамика на автомобила. Този агрегат предава немалкия си въртящ момент през шестстепенна механична скоростна кутия, характеризираща се с много къса първа предавка. Именно тя е един от факторите за перфектната проходимост в пресечена местност. Освен нея, основна роля за off-road възможностите на автомобила играе и задният мост, разполагащ с диференциал и електромеханична муфа. Тази система работи самостоятелно, но е подпомагана и от ESP-то. Резултатите са впечатляващи. Проходимостта на Duster на пресечен терен е сред най-добрите в класа. Тя се дължи още и на високия клиренс, както и на късите надвеси. Иначе системата за предаване на момента има три режима на работа - 2WD, Auto и Lock. При първия движещи са само предните колела, докато при втория електроника предава тягата и към задния мост в зависимост от сцеплението на колелата. Режим Lock преразпределя въртящият момент в съотношение 50:50 между двата моста. Хубавото при него е, че може да работи до скорост 60 км/ч., докато повечето от алтернативите изключват lock режима при скорост между 30 и 40 км/ч.
Така комплектовано най-наточеното предложение от гамата Duster впечатлява с прилична динамика, добро поведение на асфалт и отлично такова в пресечена местност. Като казваме отлично, имайте предвид цената и класа, в който е позициониран Duster.
Цена
Стигнахме и до парите, необходими ви за претендента за MVP. Именно цената е един от факторите, определящи Duster като най-ценен играч на пазара на кросоувъри. Тя стартира от 19 990 лв. и финишира на 31 990 лв. с ДДС. Имайте предвид, че автомобила има заводски индекс N1, което автоматично може да свали 20% от цената, при положение, че притежавате фирма, регистрирана по ДДС. Но дори и без тази “екстра”, Duster си остава най-атрактивният в ценово отношение компактен кросоувър на българския пазар.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Двигател |
редови четирицилиндров два клапана на цилиндър |
|
Работен обем | 1 461 куб. см | |
Максимална мощност | 80 Kw/ 109 к.с. при 4 000 об/мин. | |
Максимален въртящ момент | 240 Нм при 1 750 об/мин. | |
Скоростна кутия | шестстепенна механична | |
Степен на сгъстяване | 15.3:1 | |
Маса на единица мощност | 12.6 кг/к.с. (17.1 кг/Kw) | |
Габарити: | ||
дължина | 4 315 мм | |
широчина | 1 822 мм | |
височина | 1 695 мм | |
Междуосие | 2 673 мм | |
Маса |
1 369 кг. | |
Допустимо натоварване | н.д. | |
Обем на товарния отсек |
443 - 1 604 л | |
Вместимост на резервоара | 50 л |
|
Разход на гориво: | ||
градско | 6.5 л/100км | |
извънградско | 5.3 л/100км | |
комбинирано | 5.6 л/100км | |
Ускорение: | ||
от 0 до 100 км/ч, сек | 12.5 | |
Максимална скорост км/ч. | 168 | |
Гуми отпред/отзад | 215/65 R16 | |
Спирачки отпред/отзад | дискови вентилирани / барабанни |
ЦЕНА НА АВТОМОБИЛА
Цена 31 990 лв.
Базово оборудване
ABS, AFU - система за подпомагане при внезапно спиране, Стандартно отопление с 4 степени за регулиране и рециклиране на въздуха в купето, Подсилено окачване, Подвижен пепелник и запалка, Метална защитна кора под двигателя, Сгъваема задна седалка, Автоматично осветление на багажника при отваряне, Електронен имобилайзер, Отопляемо задно стъкло и чистачка, Въздушна възглавница за водача, Въздушна възглавница за пътника до водача с възможност за деактивиране, Странични въздушни възглавници за предните места, Тонирани стъкла, Хромиран елемент на оборотомер и километраж, Предни и задни триточкови предпазни колани, Сигнализация за не закопчани колани, Ниши за багаж в предните врати, Седалки със система за закрепване ISOFIX, Блокиране на задните врати за безопасност на деца, Двойно оптични фарове, Хромирана предрадиаторна решетка, Бордова диагностика, Трета стоп светлина, Хидравличен сервоусилител на волана, Подготовка за радио-оборудване, Звукова сигнализация за забравени светлини, Климатик, Предни фарове за мъгла, Радио CD 4х15 W с регулиране от волана, Брони в цвета на купето и черно, Регулируем волан по височина, Дръжки на вратите в цвета на купето, Регулируема по височина седалка на водача, Ел. управляеми и отопляеми външни огледала, Дистанционно управление на централното заключване, Джобове на гърба на предните седалки, Предни ел. стъкла, Асиметрично делима задна седалка, Борд компютър, Въздуховод за задните места, Сигнализация за забравена отворена врата, Стилизирани стоманени джанти, Филтър за твърди частици и др.
Допълнително оборудване
ESP 850 лв.
Кожен салон 950 лв.
Лети джанти 650 лв.
Рейлинг на покрива 220 лв.
Гаранция - 3 години или 100 000 километра пробег
Цената на модела е за България с включени такси и ДДС