Отидете към основна версия

42 152 98

В Русия си спомниха за първия български електромобил

  • елмо-70-
  • москвич-
  • пионер-
  • електромобил

В статия, озаглавена "Как българи направиха електромобил от "Москвич", в. "Российская газета" разказва историята на първата кола на ток у нас. ЕлМо-70 е построен точно преди 50 години, през 1970-а, на базата на комби "Москвич-426" в пловдивския завод "Балканкар Рекорд".

ЕлМо-70 има уникална за времето си конструкция на задния мост. На мястото на диференциала е монтиран компактен електромотор с мощност 12 к.с. и тегло 65 кг., зацепен към полуосите с планетарен редуктор.

Източникът на електроенергия е въздушно-цинкова батерия с капацитет 20 кВтч. 420-килограмовият акумулатор е разработен от Централната лаборатория по електрохимични източници на ток (ЦЛЕХИТ) към Българската академия на науките. Токът се генерира посредством изгарянето на цинковите електроди при реакция с въздуха, което налага демонтаж за подмяната им след всяко изтощаване.

Модификациите увеличават теглото на електрифицирания "Москвич" от 1 065 на 1 370 кг, с което нараства и натоварването върху задния мост. Това налага да бъдат добавени листове за усилване на ресорите. Максималната скорост е 60 км/ч, а автономният пробег - 240 км.

Историческата истина обаче изисква да бъде уточнено, че ЕлМо-70 не е първият български електромобил. През 1967 г. Обединението по електротехническа промишленост (ОЕП) "Елпром" и НИПКИЕМ (Научно-изследователски и проекто-конструкторски институт по електрокари и мотокари) представят на Пловдивския панаир 850-килограмовия прототип "Пионер-63" с оловни батерии, електромотор с мощност 6.3 кВт (8.6 к.с.) и максимална скорост 55 км/ч.

Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 145 гласа.

Свързани новини