Отидете към основна версия

3 685 0

Видима заплаха

  • skoda-
  • fabia-
  • skoda fabia 1.4

Десет години по-късно Skoda е единствената автомобилна марка от бившия соцлагер, която успя до известна степен да се утвърди срещу могъщата западна конкуренция. Вината, разбира се, не е в чешката техническа мисъл, а в наливането на германски капитали.

За сравнително добрите пазарни позиции свидетелстват непрекъснато растящите продажби - предимно в Западна и Централна Европа - както и увеличаването на оборота и печалбата на фирмата. В автомобилната индустрия има поне още един критерий, който говори за състоянието на дадено предприятие - разнообразието от модели.

Досега в салоните на Skoda можехте да видите едва две модификации. На фона на предлаганото от чехите през последните 45 години това си е чиста проба разточителство, но не и в съвременния автомобилен свят. От скоро, на Цар Борис III в София човек може да разгледа най-новия продукт на чешко-германското сът­руд­ничество.
Автомобилът се нарича Fabia. Според Skoda,

моделът все още не може да се разглежда като наследник на Felicia.

По-скоро ставало дума за допълване на гамата. Така или иначе, Fabia е създадена на най-новата платформа на концерна Volkswagen (вът­решнофирмено обозначение A0), на която след година ще се базира последното поколение Polo. Това всъщност е необходимото и достатъчно условие да разпределим Fabia в компактния автомобилен клас, където досега се подвизаваше и Felicia.

Като начало новият модел ще се предлага само във вариант хечбек с пет врати. В по-късен момент към него ще се прибавят комбиверсия и класическа лимузина. Двигателите също ще подлежат на допълнение и обновление.
За сега задвижващите агрегати са общо пет, от които два дизелови. Работният обем на самовъзпламеняващите се мотори е 1.9 л, като единият е с директно впръс­кване и 101 к. с. Трите бензинови двигателя са с работен обем 1.4 литра, мощността им е между 60 и 101 к. с.

За нашето представяне избрахме версията с мощност 68 к. с. Тук

става въпрос за изцяло чешка разработка.

Двигателят е с долен разпределителен вал и макар да е модернизиран, принадлежи към по-старо поколение машини. На хартия техническите му характеристики (най-вече въртящия момент) са повече от отлични. На практика обаче липсва очакваната динамика. Колата реагира по-скоро мудно на командите с най-десния педал. Ускорението в никакъв случай не може да събуди спортни страсти у водача.

При подобна флегматичност може да се очаква, че разходът на гориво ще е повече от нисък. Оказва се обаче, че тази Fabia е сред най-жадните автомобили в класа. В градски режим на движение чешкият модел почти достига десетте литра. По магистралата колата също е в “челни” позиции. Много по-препоръчителен в случая е най-мощният двигател на Fabia. Той е на Volkswagen и освен че предлага по-добра динамика е и по-икономичен.
Управлението на автомобила е толкова леко, че Fabia от само себе си се препоръчва на по-добрата половина от клиентите. За мъжките вкусове то е твърде недиректно или иначе казано не предава добре пътя в ръцете на водача. За това пък предавките ще се харесат на спор­тистите измежду шофьорите. От нежни ръце скоростният лост изисква по-големи усилия.

Никакви усилия не са необходими, за да накарате колата да спре навреме. Едно от най-силните качества на Fa­bia са спирачките. За моделите в този сегмент не е съв­сем обичайно да имат спи­рачен път под 40 м. Чешките инженери явно сериозно са погледнали на проблема сигурност на пасажерите.
Возията на компактното возило е доста комфортна. Окачването е по-меко, отколкото при други модели на концерна Volkswagen. Това води до малко по-големи колебания на каросерията при “вълнист” терен, но стабилността в никакъв случай не може да бъде окачествена като ненадеждна. Работата на амортисьорите почти не прониква в купето.

Като цяло изолацията е сред най-добрите страни на Fabia.

Чехите не са спестили материал, което значително повишава комфорта в новия им модел. Въздушното съпротивление и работата на двигателя се долавят едва при много високи скорости.

За удобството на пътниците допринася и голямото вътрешно пространство.Габаритите и базата на автомобила подсказват какви пропорции могат да се очакват в купето. Налага се обаче субективното мнение, че отвътре Fabia е по-голяма, отколкото допуска каросерията. На двата реда седалки е много просторно във всички посоки. Фотьойлите са големи и се регулират много добре. Разбира се отзад ще бъде тясно за особено високи наследници.
От самите седла би могло да се желае по-добра странична опора. От арматурното табло пък повече емоция. Напълно в стила на VW, то е подредено съвсем прилежно и не оставя никакъв шанс за излишни движения - всички обслужващи елементи са на до болка познатите си места. Таблото най-добре показва качеството, което са постигнали в Skoda.

Fabia все още не може да се сравнява с моделите на Volkswagen или Seat,

но е съвсем близо до тях. Най-добре ще усетите това по начина, по който се отварят или затварят вратите - човек има усещането, че му помага електрически усил­вател.

С ниво на оборудване Kom­fort, Skoda Fabia 1.4 е на цена 17 345 лв. Автомобилът разполага с имобилайзер, оборотомер, хидравлика на волана, два еърбега, фарове за мъг­ла, централно заключване, борд-компютър, ел. стък­ла и др.
Това определено е една от най-изгодните алтернативи у нас в този клас. Това едва ли ще изненада някого - все пак става въпрос за Skoda. Понятието изгоден обаче се дефинира не само с ниска це­на, но и добро оборудване при приемливо качество. Именно Fabia е първият модел на Sko­da, който най-добре съчетава тези три белега.
Към тях се прибавят отличната гаранция против корозия на купето (10 г.) и безплатната маркировка срещу кражба. Лизинговите условия не са толкова атрактивни. Първоначалната внос­ка остава над средното за България ниво, лихвите са в приемливи граници.

В крайна сметка Fabia се оказва твърде модерен автомобил, който се предлага на впечатляващо ниска цена. Заплахата за конкурентите е съвсем реална.

Петър Иванов

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини