Отидете към основна версия

35 867 76

Тествахме новата Skoda Enyaq (вижте и цените ѝ у нас)

  • тест-
  • skoda-
  • enyaq iv

Enyaq iV е първата кола на Skoda, базирана на MEB платформата на VW

Колко е важна Skoda Enyaq за чешката марка, питаме един от ръководните кадри на представителя на марката у нас, докато ни подават ключа преди пробното шофиране. „Това е може би най-важният автомобил в нашата 126-годишна история“, ни казва той, като забелязвам, че е изключително сериозен. Въпреки че у нас, все още на електромобилите не се гледа много сериозно, не се заблуждавайте, автомобилният свят преживява най-сериозната промяна откакто автомобилът е изобретен.

И колкото и да не ни се вярва, много скоро всички ние ще караме електрически автомобили, като това у нас ще се случи в рамките на следващите няколко десетилетия (може би с водородни горивни клетки в някакъв момент след това), а производителите на автомобили още от сега разработват новите технологии с бясна скорост, за да са сигурни, че няма да изпаднат "извън борда".

Някои реагираха по-бързо от други. Volkswagen Group, част от която е и Skoda, направи многомилиардна инвестиция, за да се увери, че нейните марки ще останат водещи по време, а и след тази сеизмична промяна. Електрическият състав на Skoda е означен с индекса „iV“. Вече са налични Octavia iV и Superb iV plug-in хибриди, както и малките Citigo-e iV (вече с преустановено производство), но Enyaq iV е първата кола на Skoda, базирана на MEB платформата на VW, която е специално разработена за електрически автомобили, а също така е в основата на VW ID.3 и ID.4 .

По-късно тази година ще видим и бърза версия на Enyaq RS, а до 2025 г. в шоурумите на чешката марка трябва да има 10 нови модела, включително шест чисто електрически. И в този ред на мисли, Enyaq наистина трябва да даде тон и да убеди купувачите, че Skoda прави електрическите автомобили правилно.

Дизайн и съперници

Сравнявайки чешкият електромобил с доста по-луксозното Audi e-tron, е интересно да се отбележи, че Enyaq има много по-свеж вид и, смеем да твърдим, по-атрактивен дизайн, а с опционалната си металик боя и огромни 21-цолови колела (най-големите на разположение), електрическата Skoda изглежда и по-скъпа от Audi-то, но само ако пренебрегнете емблемата.

Острите гънки на капака и "назъбените" линии около фаровете и предните въздухозаборници придават на "муцуната" модерен и агресивен външен вид, без да е прекалено придирчив, а черната облицовка на псевдорадиаторната решетка допълва това усещане. Наред с всички иновации в дизайна обаче, с външния си вид Enyaq отдава и почит към автомобилите с двигатели с вътрешно горене. По този начин външният вид на Enyaq не е дразнещ за по-консервативните купувачи.

За футуристите, по-късно тази година Skoda ще предложи допълнителна решетка „Crystal Face“, която включва 130 светодиода, разположени в 19 вертикални ленти и една хоризонтална, която да освети предницата на новия модел. Имаме чувството, че този дизайнерски щрих ще осигури приличен брой продажби сам по себе си и ще е насочен не към традиционалистите, а към онези, с поглед в бъдещето.

По отношение на останалата част от външността на колата, това е типично SUV. Що се отнася до размера, в момента съперниците на Skoda Enyaq iV са VW ID.4 и Ford Mustang Mach-E , но и двата конкурентни модела са по-скъпи. За още повече пари бихте могли да погледнете и Audi е-Tron, Mercedes-Benz EQC , Jaguar I-Pace и Tesla Model X .

Интериор и практичност

Интериорният дизайн на Skoda следва неотдавнашната тенденция на VW Group за минимализъм, с много премахнати бутони, заменени от централен сензорен екран за инфоразвлечения, при това какъв. Със своите 13 инча всъщност това е най-големия за Skoda - и е кристално ясен. Всичко това прави навигирането в менютата и преглеждането на информацията много по-лесно от това на масово използваните по-малки екрани.

Трябва да кажем също, че както Android Auto, така и Apple CarPlay са налични в Enyaq, за да сдвоят смартфоните, при това безжично, което е отлична новина за всеки, който е развил фобия от USB кабели, преминаващи над цялата централната конзола. Подложката за безжично зареждане означава, че и батерията на телефона ще се поддържа винаги заредена. За разлика от VW Golf например, тук хубавото е, че въпреки масовата дигитализация на инструменталния клъстер, най-важните функции са запазени от Skoda на физически бутони, тип клавиши за пиано, под големия екран и на волана.

Ако четете или гледате различни отзиви за автомобили, няма как да не сте забелязали мнения на журналисти, които критикуват плъзгача за сила на звука, който се движи хоризонтално под екрана, но честно казано той тук работи съвсем добре. В Enyaq, от Skoda са добавили удължена вдлъбнатина под дисплея, достатъчно голяма, за да може водачът да отпусне палеца или китката си, докато "оперира" с настройките на сензорния екран, като по този начин заради неравности от пътя, се избягва случайно настройване на радио "Веселина" вместо "1 Rock", например, или обратното - в зависимост от вкуса.

Изцяло цифровият панел с инструменти пред шофьора е малък, но това е направено съвсем умишлено. Той е проектиран да показва само основната информация. Над него е т.нар. head-up дисплей, който проектира информацията в полезрението напред, като именно той ни показва технологията HW с допълнителна реалност на VW Group.

Една от новите функции е когато използвате навигационна система, стрелките за завой намират пътя, по който трябва да се насочите. В началото е малко разсейващо, но свиквате и без съмнение графиката ще бъде усъвършенствана с времето.

Що се отнася до оборудването, то от марката предлагат нова схема. Налични са пет възможности за избор на интериорен дизайн, всяка с характерно усещане, но разликата в цената е минимална, тъй като променя материалите за тапицерия и облицовка, вместо да добавя технологии, които пък се предлагат чрез различни пакети с опции.

Една от версиите е оборудвана с интериора EcoSuite, който включва кафява (цвят коняк) кожа на таблото и панелите на вратите, както и на седалките, боядисани с екстракти от маслинови листа, а не с химикали. Не сме сигурни доколко кравите, чиято кожа е използвана за тапицерия, намират този "еко" процес за интересен, но в крайна сметка седалките изглеждат добре, а предните впечатляват с удобство и с оптимална странична поддръжка, с електрическо регулиране и три настройки на паметта.

В обобщение може да кажем, че салонът е интелигентно проектиран, използвайки привлекателна комбинация от материали, а качеството на изработката е отлично ... с изключение на факта, че качеството на бутоните на ел. стъклата абсолютно не отговаря на останалата част от салона.

Enyaq е със същата дължина като Octavia Estate, но предният и задният мост са по-отдалечени, което от гледна точка на "опаковката" означава увеличено пространство в салона. Независимо дали пътувате отпред или отзад, пространството е отлично и дори високите пътници ще имат достатъчно място за колене на втория ред, който включва отопление, вградени щори за прозорците, електрически контакти и собствена настройка за контрол на климата (в по-високите нива на екипировка).

Височината на SUV-то пък води до щедро пропорционален багажник, с широка и висока (електрическа) врата. Стандартният обем на товарното пространство е 585 литра, което е повече от Ford Mustang Mach-E (402 литра) и всъщност повече, отколкото ще намерите в задната част на Nissan X-Trail (565 литра).

Технологии за безопасност

Enyaq получи максимална оценка от 5 звезди за безопасност от Euro NCAP, с най-добрия резултат досега за защита на пътниците. Автомобилът разполага с до девет въздушни възглавници, включително такава, която се отваря между предните пасажери. От Euro NCAP отбелязват и различните системи за активна безопасност, които според тях се представят добре при тестове.

Системата за автоматично аварийно спиране е достатъчно сложна, за да открива пешеходци и велосипедисти, а в случай на предстоящ евентуален удар автомобилът ще затвори всички прозорци и ще затегне предните предпазни колани за максимална сигурност. И при излизане от кръстовища, ако не сте успели да забележите приближаваща кола или мотор, електронният асистент ще предупреди водача и ще натисне спирачките, ако е необходимо. По време на тестовото ни шофиране нямаше такива предупреждения, което предполага, че системата се включва само когато наистина има нужда.

На магистрала активният круиз контрол пък осигурява адекватна помощ при управлението, като държи колата в центъра на лентата и спазва дистанция с автомобилите отпред. Автомобилът може да ускори и да спре сам. Външните камери забелязват пътни предупреждения и знаци за скорост, докато системата за наблюдение на водача издава предупреждения, ако смята, че заспивате зад волана.

Капацитет на батерията, обхват и зареждане

Enyaq се продава с три размера на батерия: 52kWh, 62kWh и 82kWh, които за по-лесно са обозначени с индексите Enyaq iV 50, 60 и 80. Използваемият (нетен) капацитет на версията 80 всъщност е 77 kWh, което е добре за официален пробег от 510 км по новия WLTP комбиниран цикъл. И трите версии имат сходни тегло и динамични характеристики, като единствено автономният пробег е различен. Той е 340, 390 и 510 км, съответно за 50, 60 и 80. Максималната скорост е 160 км/ч и за трите варианта, а ускорението е 11.4 сек. до 100 км/ч за най-малката и 8.9 сек. за останалите две.

Когато потеглихме на нашето пробно шофиране, батерията беше пълна, но посоченият пробег беше 320 км, което, като се има предвид, че колата предсказва пробег въз основа на предишния стил на шофиране, предполага, че последният човек зад волана е бил Луис Хамилтън и че той закъснявал за среща със стилиста си. Концепцията за предсказване на пробега може да обърка новаците, качили се за първи път в електромобил, но тези с опит няма да бъдат разтревожени от това. След час и 45 мин. с колата и без да я караме особено спокойно, бяхме "стопили" 70 км и посоченият оставащ пробег беше 275 км, с 80% в батерията.

Далеч по-важно от обхвата е колко бързо може да се зарежда батерията. Тук Skoda Enyaq iV постига прилични резултати, като стандартно е предвидено бързо зареждане с 50kW, но са налични надстройки за зареждане от 100kW или 125kW, които се предлагат като опции версиите 60 и 80. Това не чупи рекорди, но най-бързият вариант може да напълни батерията от 5% до 80% за 38 минути (след което скоростта на зареждане се забавя, за да запази химията в батерията). Ако включите Enyaq вкъщи, ще откриете, че това е доста по-евтино решение, което от 11kW станция wallbox отнема от шест до осем часа, в зависимост от размера на батерията, с която е оборудвана новата Skoda.

Динамични характеристики

Още щом седнете на шофьорското място, арматурното табло "оживява". Това става благодарение на сензорен датчик в седалката. Скоростният лост всъщност представлява малък превключвател в централната конзола. Включвате режим D и сте на път. Ускорението в Enyaq 80 със сигурност е приятно преживяване, макар и не толкова вълнуващо като това на Tesla Model X, например. Батерията, макар и по-голяма и по-тежка от тази в Enyaq 50 и 60, се компенсира от електрически двигател с мощност 201 к.с. в сравнение с по-леките 50 и 60, които са с мощност от 146 и 177 к.с. По-спортна опция ще се появи по-късно през годината под формата на версия с два електромотора и с индекс Enyaq RS iV.

На пътя тишината е впечатляваща. Не само защото на Enyaq ѝ липсва двигател с вътрешно горене, а защото звуците от пътя и вятъра са "подтиснати" с подходяща шумоизолация и двоен стъклопакет. В режим на нормално шофиране возията е добра, дори с големите 21-цолови колела. Окачването се чувства доста твърдо на магистралите, но по приятен начин. На планински път със завои, въпреки ниския център на тежестта заради батерията в пода, се усеща по-голям крен в завоите, който е в резултат на по-високото окачване на Enyaq. Иначе управлението е бързо и директно, докато плоският комплект батерии под пода в стил Tesla води до това, че по-голямата част от масата на автомобила е възможно най-близо до земята. Като цяло сцеплението на сухо е отлично и колата се чувства стабилна при смяна на посоката.

Задвижването към задните колела е интересно решение за Skoda. Това е нещо, което и BMW възприе със своето iX3, впечатленията ни от което можете да видите ТУК. При масовите коли с ДВГ задвижването на предните колела има смисъл, когато настилката е хлъзгава (ако не можете да имате задвижване на четирите колела), тъй като теглото на двигателя над предните колела подобрява сцеплението, но с електрическата Skoda, която има разпределение на теглото 50:50, задното предаване не е чак такъв проблем.

Що се отнася до стила на шофиране има още четири режима, освен Normal те са: Eco, Comfort, Sport и Individual. С последното можете да регулирате остротата на кормилното управление, отзивчивостта на двигателя, силата на амортизацията и мощността на климатика. Интересно е още, че задните спирачки са барабани, а не дискови, тъй като се използват малко заради регенеративното спиране на електродвигателя.

Колко струва Skoda Enyaq iV?

Цените започват от 68 580 лева с ДДС, за версията 50, за Enyaq iV 60 цената е 75 980 лв. с ДДС, а за най-голямата 80 ще са ви необходими 88 660 лв. с ДДС. На пръв поглед и особено за възможностите на средностатистическия българин, цените са доста високи, но сравнявайки новата Skoda с конкурентите се оказва, че те са особено атрактивни за висококачествен електрически SUV. Имайте предвид и, че цените се вдигат значително, ако направите спецификация на автомобила с допълнителните пакети, които марката предлага. Наточен Enyaq iV, каквито бяха тестовите автомобили, спокойно може да надхвърли психологическата граница от 100 000 лв. Ако се абстрахираме от цените обаче, Skoda Enyaq iV е истински впечатляващ електрически кросоувър, с голям пробег, достатъчно бързо зареждане, супер качествен и удобен салон, много технологии и приятни характеристики на шофиране.

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 55 гласа.

Свързани новини