Французите от Renault представиха някои от новите си модели, оборудвани с интересен хибриден силов тракт. Технологията се нарича E-Tech и вече е налична за Clio, Captur и Arkana - модели, които вече присъстват на нашия пазар и за които сме ви разказвали впечатленията си от първите тестове, които направихме. Сега обаче, експертът по хибридна архитектура в Renault Никола Фремо и българският специалист Пламен Малджански ни обясняват какво всъщност представлява новата хибридна технология на Режията и с какво се различава от стандартно използваните подобни силови трактове.
Вдъхновен от Lego
Френският ни събеседник Никола Фремо, който всъщност е създателят на този хибриден тракт, ни разказа една любопитна история за представянето на системата. "Когато видях сина си да си играе със зъбните колеца на Lego Technic, си казах: "Е, не е толкова далеч от това, което искам да направя". И така, едно по едно, купих това, от което имах нужда и сглобих макета". За целта обаче не е достатъчно да сглобиш отделните елементи в едно. Никола трябва да сглоби различните оси и трансмисионни пръстени, да ги залепи и пробие, за да паснат в шината, да моторизира цялото нещо и т.н. В крайна сметка му се получава и той представя готовия проект пред ръководството на компанията.
Какво представлява хибридният силов тракт на Renault
Всъщност хибридният тракт на Режията на пръв поглед изглежда стандартен. Състои се от два електромотора - един, играещ ролята на стартер-генератор (високооборотен, но с малък въртящ момент) и втори, който специалистите определят, като тягов (висок въртящ момент и по-ниски обороти). Тези два агрегата работят с атмосферен 1.6-литров бензинов двигател с вътрешно горене, който от своя страна работи по цикъла на Аткинсън (различен колянов вал и по-ниска степен на сгъстяване). До тук нищо ново, но именно синхронизацията между тези три агрегата е иновативният възел, който различава хибридите на Renault от останалите. Става дума за т.нар. многорежимна скоростна кутия, която бе във фокуса на вниманието на нашите събеседници.
Трансмисията
Тази част от хибридния тракт на Renault заменя, както верижното зъбно колело, така и синхронизиращия пръстен в една система без съединител. Многорежимната скоростна кутия има много добра ефективност благодарение на намаляването на триещите се една в друга части в кутията. Идеята за създаването ѝ идва от моторните спортове и по-конкретно от Формула 1, което е и основния рекламен слоган на френските маркетинг специалисти. Всъщност обаче приликите ѝ с трансмисиите на болидите са малко, но принципът е сходен.
При "цивилните" хибриди системата трябва да се направи да работи значително по-плавно. Така се ражда идеята да се добави втори електрически двигател към разработваната хибридна система. Неговата роля е да замени синхронизаторите в традиционната скоростна кутия, за да се улеснят съединителя и съответно смяната на предавките. Работейки заедно със задвижващия електрически двигател, той позволява много прецизно регулиране на скоростта на въртене на скоростната кутия за плавна смяна на предавките.
За основа се използва трансмисия от прототипа EOLAB е представен на Автомобилния салон в Париж през 2014 година, но Никола Фремо и екипите по разработка не са напълно удовлетворени: "Трябваше да успеем в ускоряване на запалването на двигателя с вътрешно горене, за да имаме трансмисия с много бързи реакции и да открием удоволствието на моменталното задвижване, което имаме при електрическите автомобили." - разказва Фремо.
Това изисква корекция в горната част на задвижващия агрегат. Решението е в добавянето на четвърта предавка към многорежимната трансмисия, свързана с двигателя с вътрешно горене, която първоначално има само три предавки. Четвъртата предавка позволява на основния електрически двигател да се изключи напълно, когато не се използва - най-вече на магистрали. Това премахва съпротивлението му и спестява около 1 кВ или 3-4% от разхода на гориво. "Така шофирането по магистрала става по-комфортно и по-икономично", допълва Никола Фремо.