На фона на войната в Украйна и последвалите санкции срещу Русия, продажбите на световните автомобилни производители намаляха, тъй като почти всички европейски, американски и японски компании спряха доставките на автомобили за руския пазар.
Automotive News цитира примера с марката Lexus, около една трета от чиито европейски продажби идват от Русия (по данни за 2021 г.). Сега Lexus всъщност замрази работата в руската страна, което неизбежно удари обемите на продажбите.
През 2021 г. Lexus е продал 72 400 автомобила в Европа, повече от 19 600 от които са продадени в Русия и почти 1 900 в Украйна, тоест тези два пазара представляват почти една трета от общия брой. В същото време за четирите месеца на 2022 г. руските продажби на марката възлизат на едва 1 700 автомобила, което е със 76 процента по-малко в сравнение със същия период на миналата година.
С други думи, със спирането на доставките на автомобили за Русия, продажбите на японската марка вече се понижиха значително и ако ситуацията не се промени към по-добро до края на годината, продажбите на Lexus в европейския регион могат да бъдат намален с около 20 хиляди автомобила спрямо резултата от 2021 г. до 50 хиляди.
Lexus залага много на новото поколение RX , което беше представено днес. Моделът ще спомогне за увеличаване на европейските продажби, но ще се появи при местните дилъри едва през есента. А RX е доста популярен и в Русия – в момента е най-продаваният модел на Lexus в страната.
От 1 700-те автомобила, продадени на руския пазар от началото на 2022 г., 929 броя са RX. Въпреки това, рано или късно дилърите ще свършат запасите от коли, а перспективите за възобновяване на доставките от чужбина са все още много неясни.