Въпреки забраната за шофиране на дизелови коли в центровете на много големи градове, французите все още купуват автомобили с дизелови двигатели. Това е констатацията, която излиза от проучване, публикувано от фирмата NGC Data.
И още повече, че мненията за тези зоните с ниски емисии далеч не са единодушни. Считани за дискриминационни от няколко асоциации на автомобилистите, критикувани от някои местни длъжностни лица, които призовават за тяхното премахване, тези зони бързо се превърнаха в "ябълка на раздора".
Трябва да се каже обаче, че тяхното внедряване се ускори напоследък. Те засягаха само няколко големи града преди две години (Париж, Лион, Гренобъл и Страсбург), сега тези зони присъстват в около десет френски града. И цифрата ще се покачи до 43 до 2025 година, когато ще започнат да се въвеждат навсясъде за агломерации с повече от 150 000 жители.
Тези имат за цел да спрат продажбите на стари употребявани превозни средства, както и на нови дизелови коли. Поведението на шофьорите обаче изглежда малко се е променило, според проучването на NGC Data. Според данните от него 6 745 превозни средства със стикер Crit'Air 5 (дизели, датиращи от преди 2001 г.) са били продадени от януари до септември 2022 г. при това точно в така наречените зони с ниски емисии...
А във франция тези превозни средства ще бъдат забранени за шофиране от 1 януари 2023! Ако продажбите на тези стари превозни средства действително са намалели в градовете, засегнати от новите зони (- 53% в сравнение с 2019 г.), тенденцията е практически същата в градовете „извън зоните“ (- 40% за същия период). Тоест прилагането на такива зони не оказва съществено влияние.
"Това може да се обясни с контекста от последните месеци, който затяга пазара и на на нови автомобили, и на употребявани, което прави автомобилите все по-малко достъпни. “, анализира ситуацията Стефан Лепин, маркетинг директор в NGC Data. Това се усеща дори при по-новите употребявани автомобили.
Фъв Франция, през периода от януари до септември 2022 г. са продадени близо 159 146 превозни средства Crit'Air 3, тоест такива, които не могат да влизат в зоните с нулеви емисии. Цифрите са много високи, въпреки че много градове ще затегнат праговете за достъп до своите зони в рамките на две години.
Сред тях е метрополията Голям Париж (131 засегнати общини). Докато Столицата си е поставила за цел да забрани дизеловите автомобили до 2024 г., половината от десетте най-продавани употребявани автомобили в мегаполиса тази година са с дизелови двигатели ( Renault Clio и Mégane, Peugeot 308 и 3008).
Тези факти ясно говорят, че французите си харесват дизеловите коли и нямат намерение да се отказват от тях, въпреки рестрикциите.