След 5-10 години световният автомобилен пазар ще се консолидира и на него няма да останат повече от десет световни играчи. Това каза Браян Гу, заместник-председател на борда на китайския производител на електрически автомобили Xpeng, в интервю за Financial Times.
Според мениджъра в този списък ще бъдат включени само онези компании, които ще продават повече от 3 милиона коли годишно. За сравнение лидерът на световния пазар Toyota е продала около 10.5 милиона автомобила през 2022 г., Tesla - 1.3 милиона, а Xpeng - едва 120 700. Въпреки това към Q1 на 2023 г. Xpeng се нарежда на 12-то място по отношение на доставките само сред китайските марки.
Браян Гу смята, че сред китайските компании само тези, които ще продадат повече от половината от колите си извън родния пазар, ще запазят мястото си на световния пазар. В същото време, според него, търговската война между КНР и САЩ значително ще усложни живота на китайските производители, тъй като ще им попречи да навлязат на американския пазар.
А освен това местните производители на електрически автомобили са напълно зависими от американските микрочипове, чиято доставка може да спре поради бъдещи санкции. Г-н Гу обаче е уверен, че ако санкциите наистина започнат да засягат компанията, тогава не само Xpeng, но и „цялата китайска индустрия ще намери решение“.