Отидете към основна версия

3 908 21

Ще се обединят ли Peugeot и Renault?

  • stellantis-
  • renault-
  • peugeot

Спекулациите за евентуално сливане на Peugeot с Renault разбуниха духовете

Няколко кратки реплики на главния изпълнителен директор на Stellantis Карлос Тавареш се превърнаха в поредната ябълка на раздора между компанията, италианското правителство и синдикатите на Апенините. Каква е реалната ситуация и може ли конгломератът наистина да погълне Renault в и без това богатото си портфолио?

В интервю за Блумбърг, цитирано от БТА, Карлос Тавареш отново подхвана любимия си рефрен за дарвинизма и идеята, че по-силният поглъща по-слабия. "Докато цифрите са на необходимото ниво, можете лесно да стигнете до заключението, че съм готов за всякакъв вид консолидация", заяви той.

Не е нужно много, за да се създаде вълнение, готово да се разпространи като горски пожар, пише френското специализирано издание Cardiziac. Думите на Тавареш отприщиха спекулации в борсовите среди, както и сред специализираните журналисти и анализаторите, че плеядата от 14 марки може да нарасне допълнително, поглъщайки някоя друга автомобилна компания.

Някак съвсем естествено погледите се насочиха към Renault, тъй като хипотезата в случая се базира и на реални факти

Изказването на Тавареш дойде два дни, след като главният изпълнителен директор на френската компания Лука де Мео се отказа от първичното публично предлагане на борсата на подразделението за електрически автомобили Ampere. Освен това, ако се сравнят финансовите ресурси на двете компании, то активите на Иехьквш са два пъти по-малко от тези на Stellantis.

Според френското издание обаче не бива да се поставя каруцата пред коня или по-точно каросерията пред двигателя, тъй като подобна операция, която ще доведе до господстваща позиция на френския автомобилен пазар, а и не само, изглежда малко вероятна.

Френското правителство, което е акционер, както в Stellantis, така и в Renault, обаче би заложило на съюза между двете компании, за да консолидира националната промишленост на фона на все по-жестоката конкуренция от германските и най-вече китайските съперници. Евентуалното сливане би блокирало или оскъпило неимоверно придобиването на дял в Stellantis от италианската държава, заявиха някои финансови източници пред в. Il Messaggero.

Както съобщава Corriere della Sera, самият Карлос Тавареш е подчертал необходимостта от консолидиране на европейския автомобилен пазар в интервюто си за Bloomberg, макар и без да споменава думата сливане.

"Ако автомобилната промишленост не се раздвижи, ще изчезне под напора на китайците: аз само се опитвам да разбера как моята компания да постигне успех".

Той посочва фабриките в Мирафиори и Помиляно като най-застрашени от съкращаване на работни места поради "факта, че италианското правителство не субсидира покупката на електрически автомобили". Изказването му изостри допълнително тлеещия конфликт с Рим и както би могло да се очаква, реакцията на италианските синдикати не закъсня.

"Сериозно и тревожно е, че Тавареш посочи като несигурни перспективите за Помиляно. Изтеглянето от Кампания и от Южна Италия би имало сериозни последици за региона. Искаме по-голяма ангажираност от правителството по този въпрос. Stellantis трябва да спазва споразуменията, да упражнява социална отговорност и да гарантира защитата на всички заводи в страната".

Това заяви в интервю за Matino Луиджи Сбара, генерален секретар на Италианската конфедерация на профсъюзите на трудещите се (Cisl). "Не става дума да започваме конфликти или да воюваме с мултинационална компания, но тонът, който Тавареш използва в последно време не ни допада. Той граничи с изнудване.

Правителството постъпва правилно, като изисква от Stellantis да внесе яснота около промишлените си проекти в страната. Това, което е необходимо, е пакт между компанията и синдикатите за рестартирането на автомобилния сектор в Италия".

Перспективите за италианските заводи биха станали още по-несигурни, ако френските амбиции за сливане се реализират. Засега става дума само за хипотеза. Понастоящем основният акционер в Stellantis е Exor, холдингът, който е собственост на семейство Аниели с дял от 14.2 на сто, зад него се нарежда Peugeot със 7.1 на сто .

И двете компании обаче се възползват от разпоредба в устава, според която притежаващите акции от поне три години, имат право да увеличат правото си на глас – съответно с 23.13 на сто и с 11.1 на сто. Същото направи и Френската инвестиционна банка Bpifrance, която оперира от името на правителството в Париж и вече има квота от 9.9 на сто.

Президентът на Stellantis Джон Елкан официално отрече, цитиран от AFP, какъвто и да е проект за сливане на френско-италианско-американския консорциум с друг автомобилостроител, отхвърляйки спекулациите за готвеното сливане с Renault. Той подчерта, че автомобилостроителят "се концентрира върху изпълнението на стратегическия си план" и "върху навременното изпълнение на вече обявените си проекти, за да укрепи позициите си на всички пазари, на които присъства, включително и Италия". От своя страна Renault не отговори на молбата за коментар на France press.

Правителството на Джорджа Мелони и Stellantis си отправиха в последно време взаимни критики чрез медиите. Автомобилостроителят критикува изпълнителната власт, че обръща гръб на електрическите автомобили, докато Мелони обвини Stellantis, че поддържа привилегировано отношение към Франция след сливането на PSA с Fiat-Chrysler.

На фона на взаимните нападки между Stellantis и италианските власти, отколешната борба за надмощие между Рим и Париж, която не се ограничава само в автомобилния сектор, все по-силната китайска конкуренция, предизвикателството на прехода към електрически автомобили и завоалираните реплики на Тавареш, целящи да проверят пазарните нагласи, определят всякаква развръзка оттук нататък, като изненадваща.

Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 8 гласа.

Свързани новини