Австрийският експерт по хибриди и горива Obrist беше представен на неотдавнашната климатична конференция в Дубай. Любопитното в случая е, че компанията планира да произвежда патентован климатично неутрален бензин на базата на метанол. И по-интересното е, че дори китайски автомобилни производители също проявяват интерес.
Баварско-австрийската технологична компания Obrist-Group отдавна следва собствени идеи за опазване на климата. Сега тя стана партньор в международен консорциум, който иска да произвежда "зелен" метанол по целия свят. Компанията, състояща се от 60 души с седалища в Линдау и Лустенау вече е сключила съответните договори с EWU Tech Limited и DSE Green Technology Limited.
Две компании, базирани в Намибия, вече са сред водещите в света в тази област и усилено работят по конкретни проекти в Намибия, Египет, Тайланд и САЩ. По тяхна информация в тези страни е осигурен инвестиционен паричен обем от над 10 млрд. евро.
DSE и EWU искат да изградят фабрики за е-горива в особено слънчеви региони на света. Като първа стъпка те трябва да използват слънчева енергия за генериране на водород от вода. След това той се превръща в зелен метанол с помощта на CO2 от околния въздух. За автомобилна употреба Obrist нарича синтетичното си гориво „aFuel“ и има патенти за него заедно със съответните производствени процеси.
Винаги, когато се говори за такива горива, произведени синтетично със зелено електричество, така наречените електронни горива, веднага се появяват и критици, които твърдят, че това е просто загуба на зелено електричество и е неефективно. Професор Вернер Тилмец, ръководител на отдела за електрохимични енергийни технологии в Центъра за изследване на слънчевата енергия и водорода Баден-Вюртемберг (ZSW) обаче оборва критиците: „В слънчевия пояс на нашата Земя можете да съберете много повече енергия от нуждите на населението. Преносът на енергия до гъсто населени региони е от решаващо значение. А най-лесният начин да направите това е с течен метанол."
Тилмец знае какво говори. Той е работил върху горивни клетки, зелен водород и съхранение на батерии през целия си професионален живот. Първо като инженер в Daimler, след това като член на борда на Ulm Center for Solar Energy and Hydrogen Research Baden-Württemberg и член на Националната платформа за електромобилност. Според него най-добре е електронните горива да се произвеждат със зелено излишно електричество.
Критиците на електронното гориво твърдят, че електрическа кола, използваща същото количество зелено електричество, е много по-ефективна от кола, чийто двигател с вътрешно горене работи на екологично гориво. Тъй като при производството му се губи много енергия поради процесите на преобразуване. По принцип това е вярно, казва Тилмец. Въпреки това, за него тази връзка не е истински аргумент срещу горивния зелен метанол. „Критиците са погрешно убедени, че електричеството, използвано за производството на водород и електронни горива, се конкурира с прякото използване на електричество. Това не е така. Водородът и електронните горива се произвеждат със зелено електричество, което не може да се използва по друг начин, защото се произвежда далеч в пустинята и е налично в излишък там.
С други думи: Електричеството, което се използва за генериране на електронни горива в Намибия или Западна Австралия, никога не би могло да се използва за зареждане на електрическа кола в Германия, защото не може да бъде получено по кабел. Освен това в слънчевия пояс на Земята има почти безкрайно количество много евтина слънчева енергия.
Франк Обрист, основател на едноименната компания, мисли в тази насока от години. И насърчава напълно нов подход. Обрист е убеден, че „глупостите, които издухахме в атмосферата през последните сто години, трябва да бъдат върнати обратно.“ Под глупости той има предвид количеството въглероден диоксид, чиято нарастваща концентрация във въздуха е основна причина за глобалното затопляне, което се увеличава от човешкото влияние.
Синтетичните горива, така наречените е-горива, могат да бъдат произведени по различни начини. Доставчикът Obrist дори иска да произвежда благоприятно за климата гориво., правещо се по гениално проста и рентабилна технология. Обрист е инвестирал милионите, които е спечелил от екологично чисти климатични компресори за автомобилната индустрия в частта от своята компания, която е разработила много специален процес за производство на е-гориво.
Миналата година той най-сетне прави решителния си пробив. Това сега го прави търсен технологичен партньор за всеки, който иска да изгради фабрики за електронно гориво в голям мащаб. „Франк Обрист и неговите много умни инженери са разработили гениално проста и рентабилна технология за абсорбиране на CO2 от въздуха и след това отново освобождаването му“, казва експертът Тилмец.
Direct Air Capture, накратко DAC, означава „улавяне на CO2 от околния въздух“. Това, което изглежда като сравнително проста задача на теория, досега е труден проблем за решаване на практика. Дори швейцарската компания Climeworks, която се счита за глобален лидер, не предлага процес за DAC, който е безкрайно мащабируем и преди всичко толкова евтин, че зеленият метанол, произведен с него, в крайна сметка да е на нормални цени на пазара.
Ето защо EWU Tech Limited и DSE Green Technology Limited сега избраха Obrist. Миналата година екипът разработи и патентова многоетапен, но прост процес, който използва сода каустик и направена така, че да революционизира процеса DAC. Шефът на EWU Томас Ву е впечатлен: „Според мен няма компания, която да е толкова иновативна като Obrist.“ Неговият колега от DSE Eduard Meister дори вижда технологията на Obrist като „предпоставката за решаване на всички климатични проблеми в близко бъдеще“ .
Първото климатично гориво вече се произвежда в пилотна инсталация. Това е малка система в техническия център Obrist в Линдау и именно тя убеди двата консорциума. Толкова много, че плащат на Обрист неуточнена многомилионна сума, за да могат да използват неговата технология. Малката компания от Боденското езеро сега се присъединява към изключителен кръг от добре известни имена. Компании като Bosch, Haereus и Solarlite, както и DLR и Fraunhofer ISE са партньори по проекта за планираните заводи в Намибия, Египет, Тайланд и САЩ. Munich Re отговаря за застраховката.
Франк Обрист говори за „огромен крайъгълен камък“ в историята. През последните три години той многократно се опитва да намери донори и индустриални партньори за своята визия за първия в света източник на енергия с отрицателни емисии на CO2. При производството на зеления метанол, за който Обрист осигури марката aFuel, той иска да преобразува някои от молекулите CO2, извлечени от въздуха, в твърд въглерод и по този начин да го премахне завинаги от атмосферата. Експертите говорят за поглъщане на CO2. „С тази технология можем активно да намалим концентрацията на CO2 в атмосферата за първи път“, казва Франк Обрист.
Според експерта Тилмец превръщането му в твърд въглерод също е много по-лесно от друг процес, който непрекъснато се обсъжда: подземно съхранение на парниковия газ, например чрез инжектирането му в бивши находища на природен газ. „Само чрез прилагане на нови, иновативни решения ще постигнем съвместно целта от 1.5 градуса и повече“, казва Томас Ву, ръководител на EWU.
Партньорите сега работят усилено по планове за фабрики за зелен метанол. Първите детайли ще бъдат обсъдени с египетското правителство само след две седмици, планирана е и среща с президента ал Сиси. Планира се заводите да започнат да произвеждат зелен метанол през 2028 г. Египет иска да използва неутрално по отношение на климата гориво, за да направи своите автомобили почти без CO2 в дългосрочен план. Преминаването към електрическа мобилност се смята за твърде скъпо за страната на Нил. Планираната фабрика в Минеаполис, Минесота, е предназначена основно за доставка на суровината за зелено авиационно гориво.
UNIDO следи с голям интерес проектите. Базираната във Виена организация на ООН има за задача да насърчава икономическото развитие на бедните страни, например в Африка. Нейниян президент, бившият политик от ХСС Герхард Мюлер, вече има планове за изграждане на екологична метанолова икономика в Северна Африка. Той представи визията си на водородния конгрес на тогавашната управляваща голяма коалиция в Берлин в края на 2019 г. Мюлер предложи да се произвежда зелен водород и да се рафинира в метанол. Течен източник на енергия, който е токсичен, но може лесно да се съхранява, транспортира и разпространява. А именно в съществуващата инфраструктура за петрол, бензин и дизел.
Ако, например, индустриализирани страни създадат заводи за производство на зелен метанол в Сахара, каза тогава Мюлер, те ще насърчат устойчиво икономическото развитие на африканските страни. От друга страна, Германия и Европа биха имали алтернатива, с която постепенно да заменят изкопаемите горива, без да преобразуват целия транспорт в електрически. По това време Мюлер го нарече „класическа печеливша ситуация“. С помощта на Obrist Group от Боденското езеро това вече може да стане реалност.