Отидете към основна версия

12 214 5

Осакатеното съветско Volvo

  • газ-
  • волга-
  • 3101-
  • прототип-
  • ретро

ГАЗ-3102 е най-престижният автомобил, който могат да си купят обикновените граждани на СССР в продължение на 26 години. Докато се добере до конвейера обаче "директорската" Волга се прощава с най-интересните и новаторски решения, замислени от конструкторите в началото на 70-те години на миналия век, когато стартира проектът за наследник на ГАЗ-24.

Прототипът на най-желания съветски автомобил е представен на 15 декември 1973 г. Колата прилича по-скоро на американски или шведски модел, в което няма нищо учудващо. По замисъл новата Волга трябва да стане лице на съветската автомобилна промишленост, което не отстъпва по нищо на западните аналози.



Ръбестият строг дизайн с изобилие от хромирани детайли напомня доста на тогавашните модели на Volvo и веднага се харесва както на отговорните партийни другари, така и на простосмъртните руснаци. Най-много овации обаче получава механиката и оборудването. ГАЗ-3101 разполага с всички атрибути на западните автомобили от този сегмент - климатик, усилител на волана, автоматична трансмисия и двигател V6.



Интериорът на прототипа няма нищо общо с предишната Волга. Напълно нови са арматурното табло, което впоследствие служи за първообраз на приборния панел на серийния ГАЗ-3102, седалките с интегрирани подглавници за повишаване на безопасността и куп други удобства.

Изменения търпи и ходовата част, която предизвиква толкова проблеми със стабилността на ГАЗ-24 при движение с висока скорост. Конструкцията на предното окачване е променена, а отзад са монтирани пружини вместо ресори.



Най-интересното нововъведение се намира под предния капак. Инженерите на ГАЗ проектират V-образен 6-цилиндров двигател с обем 3.0 литра още в края на 60-те години. Моторът с мощност 125 к.с. е преминал всички изпитания и е готов за серийно производство.

За съжаление застоят в съветската икономика през 70-те години и приоритетното финансиране на ВАЗ в ущърб на други производители принуждават инженерите на ГАЗ да опростят значително първоначалния проект. Основен виновник за осакатяването на новата Волга е тогавашният министър на автомобилната промишленост Виктор Поляков, който излива гигантски средства във Волжския завод, смятан за негово "отроче".

Фаворизирането на ВАЗ води до инвестирането на крупни суми по договори с Porsche, чиито инженери помагат на съветските си колеги в разработката на семейство автомобили с предно предаване. Макар и под далеч по-примитивна форма, ГАЗ-3101 все пак стига до поточните линии. През 1981 г. започва производството на "директорската" Волга ГАЗ-3102.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини