Съкращаването на живота на пътническите превозни средства определено няма да има въздействие върху намаляването на емисиите на парникови газове, като ще доведе единствено до увеличаване на разходите и увеличено потребление на материали. Това става ясно от нов доклад, публикуван в списанието Environmental Research: Infrastructure and Sustainability.
Проучването на американските учени показа, че в Съединените щати леките автомобили генерират 17% от годишните емисии на парникови газове, но въвеждането на 15-годишен експлоатационен живот няма да доведе до значително подобряване на екологичната ситуация.
Еколозите отдавна предлагат намаляване на времето, през което автомобилите могат да се използват, за да се ускори преходът към електрически автомобили. Въпреки това проучването установява, че подобни ограничения могат да увеличат отрицателното въздействие върху околната среда на електрическите превозни средства.
Това ще се случи поради по-голямото потребление на материали и повишената екотоксичност, свързана с производството на батерии. В допълнение, масовото приемане на електрически превозни средства изисква големи разходи, които надвишават текущия въглероден отпечатък.
Проучването установява също, че ограничаването на използването на автомобили би било от полза само ако се вземат допълнителни мерки по същото време. Тези мерки включват намаляване на количеството емисии, които възникват при производството на електроенергия, подобряване на горивната ефективност и намаляване на вредните емисии от производството на превозни средства.
Екип от изследователи от университета в Торонто потвърждава проучването на техните аверикански колеги, като използва модела FLAME, за да анализира как намаленият живот на електрическите превозни средства и влошаването на батерията влияят на емисиите на парникови газове от пътнически превозни средства. Това помага да се прецени колко ефективно и рентабилно е такова ограничение и резултатът е, че то определено не е ефективно.