На 4 октомври Европейският съюз гласува да наложи мита до 45% върху произведените в Китай електрически автомобили, съобщава Bloomberg, позовавайки се на свои източници. Според тях Европейската комисия, изпълнителният орган на ЕС, вече може да започне прилагането на митата, които ще бъдат в сила пет години.
Съобщава се, че десет държави-членки на ЕС са гласували в подкрепа на митата, докато Германия и четири други страни са гласували против, а 12 са се въздържали. Това решение на ЕС беше взето, след като разследване показа, че китайското правителство несправедливо субсидира китайската индустрия.
Властите в Пекин отричат това и заплашват да наложат ответни мита върху европейските млечни продукти, спиртни напитки, свинско месо и автомобилни продукти. Както отбелязва Bloomberg, ЕС активно се опитва да намали зависимостта си от Китай. Бившият президент на Европейската централна банка Марио Драги по-рано заяви, че „конкуренцията, спонсорирана от китайската държава“ представлява заплаха за Европейския съюз и може да го направи уязвим.
Според журналисти новите тарифни ставки ще бъдат до 35% за китайски електрически автомобили, които се планира да бъдат внесени в ЕС (те ще бъдат добавени към съществуващата ставка от 10%).
Допълнителните мита вече забавиха продажбите на китайски автомобили в Европа - те паднаха с 48% през август 2024 година. Страните от ЕС са желан пазар за представителите на китайската автомобилна индустрия - по-специално, защото електрическите автомобили се продават в относително големи количества и на много по-изгодни цени, отколкото на други експортни пазари, отбелязва Bloomberg.
През последните три години делът на електрическите превозни средства, продадени в ЕС и произведени в Китай, се е увеличил от около 3% до над 20%. Освен това китайските марки директно заеха около 8% от пазарния дял, а останалата част беше взета от международни компании, които изнасят продукция, произведена в Китай (включително Tesla Inc.).