В Европа цените на автомобилите с ДВГ растат, докато електрическите автомобили стават по-евтини. Производителите започнаха да коригират разходите, за да насърчат продажбите на "батерийни" автомобили, съобщава Reuters. Причината са новите изисквания на Европейския съюз, които влизат в сила от 1 януари 2025 година. Отсега нататък поне една пета от продажбите на повечето марки трябва да идват от електрически превозни средства. В противен случай ги грозят големи глоби.
Peugeot вдигна цените с 500 евро за цялата моделна гама, с изключение на изцяло електрическите автомобили. В Renault пък поскъпнаха само някои автомобили с ДВГ: например цената на Clio SCE 65 се повиши с 300 евро. И двете компании твърдят, че корекцията на цената е следствие от инфлацията. От друга страна Volkswagen намали цената на ID.3 на няколко пазара. В Германия сега този модел струва под 30 000 евро.
Според новите екологични разпоредби около 22 процента от колите, продавани от марките, трябва да са електрически. Засега, според изчисленията на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), европейските марки са много далеч от този показател: електрическите автомобили представляват само 13 процента от всички продажби.
Само три компании, работещи в региона - Volvo, SAIC и Tesla, ще могат да избегнат глобите. Останалите ще трябва да платят 15 милиарда евро. Основният удар ще падне върху Volkswagen Group, чиято позиция и без това е трудна: санкциите се оценяват на 7.7 милиарда евро. Следва концернът Renault-Nissan-Mitsubishi с 1.7 млрд., следван от Stellantis с 1.6 млрд. евро.
Намаляването на цените, предназначено да увеличи търсенето на електрически автомобили, които не са евтини за производство, ще струва скъпо на компаниите. Исканията се засилват на фона на кризата в индустрията, когато най-големият европейски производител VW планира намаляване на заплати и затваряне на заводи, а десетки хиляди негови служители стачкуват.