Купили сте стока, която решавате, че не Ви харесва. Можете ли да я върнете? Какви са правата Ви в такава ситуация и какво трябва да направите? Тези въпроси са често задавани от нашите читатели, затова потърсихме отговорите от Комисията за защита на потребителите.
Експертите съветват преди всичко да търсите подробна информация за стоката, която възнамерявате да закупите още преди да сте платили за нея. Да вземете рационално решение на базата на нея, а не да се поддавате на емоции и моментни настроения. Връщането на вече закупена от традиционен магазин стока може да стане само, ако търговецът има такава политика, тъй като това не му е вменено като задължение от закон. Изключение са случаите, в които стоката е закупена от онлайн магазин. Законодателят е предвидил възможност потребителят да върне закупена през интернет стока в рамките на 14 календарни дни. Това е направено с цел потребителят да получи възможност да види стоката, да я разгледа, да прецени дали го удовлетворява /нещо, което може да направи в традиционния магазин/ и тогава да реши дали да я задържи или да я върне.
Единственият случай, в който Законът за защита на потребителите предвижда възможност за разваляне на сделката и връщане на парите при покупка от традиционен магазин /извън онлайн покупките/, е когато се установи, че стоката е била дефектна. Развалянето на сделката и възстановяването на заплатената от потребителя сума може да стане тогава, когато търговецът е приел рекламацията и в рамките на месец не е успял нито да я ремонтира, нито да я замени с нова. С последните промени в ЗЗП на потребителя се дава право да поиска разваляне на сделката и връщане на парите и в случаите, в които търговецът е удовлетворил рекламацията три пъти чрез ремонт в рамките на гаранционния срок /до две години/. Тази разпоредба, обаче, отново касае предявяването на рекламация за дефектна стока.
Какво е полезно да знаете за възможността да бъде върната закупена стока?
Можете да върнете стока само, ако търговецът поддържа такава политика, законът не вменява подобно задължение.
Закупените през интернет стоки правят изключение, тях можете да върнете до 14 дни без да дължите обяснение и да посочвате причина.
Когато се установи дефект при стоката, имате право да поискате парите си обратно, ако търговецът не е успял в рамките на месеца да я ремонтира безплатно или замени с нова.
След три рекламации, удовлетворени чрез ремонт в рамките на законоустановения гаранционен срок, имате право да претендирате за разваляне на сделката и връщане на парите.