Два дни преди изборите - разместване в числата на социолозите и драстични скокове при някои от кандидатите. Очертава се невиждана за последното десетилетие избирателна активност. Цели 69% от избирателите смятат да гласуват за държавен глава.
Това показват данните от първото проучване NOVA ALPHA INDEX - съвместен проект на NOVA и социологическата агенция „Алфа Рисърч”, с което ще се мерят нагласите на населението по важни обществени теми. Изследването е проведено в периода 31 октомври – 2 ноември. Проучването е проведено сред 1034 пълнолетни граждани от цялата страна чрез пряко интервю по домовете на анкетираните.
Голямата интрига остават Цецка Цачева и Румен Радев, а разликата между тях се топи драматично. Прогнозният резултат показва преднина за кандидата на ГЕРБ с по-малко от 4%.
Сигурен трети кандидат е Красимир Каракачанов, следван от Веселин Марешки.
Внушителен е скокът при Пламен Орешарски, след като ДПС официално го подкрепи. Ако през октомври не стигаше и процент, днес вече събира близо 7% от гласовете. Трайчо Трайков и Ивайло Калфин имат почти равен прогнозен резултат от малко над 5%. След тях се нарежда и Татяна Дончева.
"Каракачанов бележи ръст сред избирателите, които биха гласували за него. Неговата кампания беше ясно ориентирана и той успява да привлече много гласоподаватели, включително и такива от ГЕРБ", коментира в студиото на "Здравей, България" Боряна Димитрова, социолог от "Алфа Рисърч".
При тези данни балотажът между Цецка Цачева и Румен Радев е сигурен, категорични са социолозите от „Алфа Рисърч”.
"Големите губещи в тази кампания са Трайчо Трайков, Ивайло Калфин и Татяна Дончева. Причината - те или запазват своите проценти, или бележат спад", каза още Боряна Димитрова, социолог от "Алфа рисърч".
Цецка Цачева бележи спад с 3%, а той идва от традиционния електорат на ГЕРБ в големите градове. Причината е отсъствието от активна кампания в там.
"Другият феномен е т. нар. "полезен вот", което е добра новина за генерал Румен Радев. Много рано кампанията за президентските избори беше преформатиран като кампания за втория тур. Това означава, че хората преформатират вота си от малките партии към онзи, които би получил най-много гласове на изборите. И Ивайло Калфин, и Татяна Дончева губят заради това ранно преориентиране. Част от гласовете за Калфин пък отиват при тези за Цецка Цачева", добави Боряна Димитрова, социолог от "Алфа Рисърч".
"При избирателна активност от 3,8 млн. души първият кандидат може да събере около 1 млн. гласа, а вторият около 800 000 души. Гласовете извън първия и втория са около 1,8 млн. души. Кампанията за втори тур е кампания „против”.Ще направим изследване между двата тура, което ще представя в студиото на "Здравей, България", заяви Боряна Димитрова.
Настоящото изследване е проведено в периода 31 октомври – 2 ноември от NOVA ALPHA INDEX - съвместен проект на NOVA и социологическата агенция „Алфа Рисърч”. Проучването е проведено сред 1034 пълнолетни граждани от цялата страна чрез пряко интервю по домовете на анкетираните.