Агенция „Пътната инфраструктура“ (АПИ) е прекратила търга за изграждането на тунел "Железница" на автомагистрала "Струма" от 4 април. По сигнал на АПИ в момента се водят процесуално-следствени действия от компетентните органи. От агенцията не пожелаха да коментират причините за решението за прекратяването на обществената поръчка.
Обществената поръчка е на стойност 250 млн. лв. В решението за прекратяване на процедурата са посочени няколко нарушения, допуснати обаче преди една година от тогава действащата Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП).
Документите, в които са открити грешки, са от януари 2016 г., а офертите на кандидатите бяха събрани чак през август 2016 г.
Едната от формалните причини за прекратяване е сгрешено разяснение, че прогнозната стойност от 250 млн. лв. може да бъде надвишавана, а такива оферти ще бъдат разглеждани, а не отстранени. Това се приема за изменение на първоначалните условия на търга и се смята, че "може да доведе до необосновано високи предложения".
Освен това в хода на процедурата е констатирано, че представеното техническо предложение на участник в процедурата липсва, т.е. е изчезнало.
В отговор на това бившият министър на регионалното развитие Лиляна Павлова изрази възмущение чрез дълъг пост в профила си във „Фейсбук”, където зададе множество въпроси:
С крайно учудване разбирам, че процедурата за тунел „Железница”, като част от лот 3.1. на АМ „Струма” е прекратена. Несериозно и будещи недоумение звучат мотивите на ръководството на АПИ за прекратяване на изключително важния търг за ключовия приоритетен обект, финансиран със средства от ЕК.
Осъзнава ли ръководството на АПИ и служебният министър на регионалното развитие и благоустройството сериозността от прекратяване на процедура на стойност 250 млн.лв. и рискът от голямо закъснение за изграждането на автомагистралата?
Осъзнава ли ръководството на АПИ и служебният министър на регионалното развитие и благоустройството, че това решение може да бъде фатално за окончателното изграждане на автомагистрала „Струма” и България да се наложи да загуби стотици милиони от Европа?
Каква е причината за коренно сменената позиция на служебния министър Спас Попниколов , който беше разпоредил в края на февруари да има избран изпълнител на 31 март 2017 г.?
Липсва ли наистина документация по обществената поръчка, както това е посочено в самото решение за прекратяване? Означава ли това, че ръководството на АПИ не е създало необходимата организация за съхранение и опазване на документацията по търга?
Има ли връзка тази липса на документация с промяната в състава на оценителната комисия предвид, че самият служебен министър преди да стане министър беше външен експерт в нея?
Дължи ли се това на смяната му с друг външен експерт и кой е той? Кой го предложи, по какъв начин е станала смяната, притежава ли това лице необходимата професионална експертиза да бъде член на оценителната комисия?
Стефан Гайтанджиев ли е външният експерт и бил ли е част от ръководството на АПИ заедно с Пирин Пенчев по време на тройната коалиция, на която ЕК спря всички пари?
Все въпроси, на които служебният министър Спас Попниколов и настоящето ръководство на АПИ дължат бърз и смислен отговор! Това ще бъдат и първите ми парламентарни въпроси към служебния министър Спас Попниколов в първия ми работен ден като народен представител в 44-то Народно събрание!, написа бившият министър, която се спряга и за следващ такъв.
Поръчката е спряна, въпреки че в края на февруари служебният регионален министър Спас Попниколов беше поставил срок изпълнителят да бъде избран до края на март.
Тунелът трябва да бъде завършен до 2022 г., защото се плаща с еврофондове по изтичаща тогава програма. Сегашното прекратяване отлага строителството до края на годината при най-оптимистичен вариант.
Според неофициална информация са изчезнали документи за обществената поръчка, която е за над 250 милиона лева. Липсва офертата на един от кандидатите и това е една от основните причини за спирането на търга.
Документацията се е съхранявала при изключителни мерки за сигурност в стая в агенцията, до която достъп са имали изпълнителният директор на АПИ и петимата членове на комисията на обществената поръчка.
Мистериозно изчезналите документи представляват папка с техническото предложение на един от 17-те участници и правят невъзможно провеждането на търга.
На 31 март изпълнителният директор на АПИ е забелязал, че липсва една от папките в обществената поръчка. Подава сигнал в полицията, след което в пътната агенция влизат служители на СДВР.
Важната документация се е съхранявала при изключителни мерки за сигурност в стая в агенцията.
В нея се е влиза само с магнитна карта и достъп имат само изпълнителният директор на АПИ и петимата членове на комисията на обществената поръчка.
Мистериозно изчезналите документи представляват папка с техническото предложение на един от 17-те участници и правят невъзможно провеждането на търга.
На 31 март изпълнителният директор на АПИ е забелязал, че липсва една от папките в обществената поръчка. Подава сигнал в полицията, след което в пътната агенция влизат служители на СДВР.
Важната документация се е съхранявала при изключителни мерки за сигурност в стая в агенцията.
В нея се е влиза само с магнитна карта и достъп имат само изпълнителният директор на АПИ и петимата членове на комисията на обществената поръчка.