Само два от общо шестте кандидата за изграждането на тол-системата са допуснати да продължат в конкурса - "Капш трафик солюшънс" и "Тол България", а останалите четири участника са отстранени. Това става ясно от публикувано решение на оценителната комисия в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с дата 29 септември. Така почти година и половина след началото на процедурата, която дълго бе блокирана от непрекъснати обжалвания, ценовите оферти на двете компании ще бъдат отворени в сряда. Прогнозната цена на поръчката е 200 млн. лв., пише "Капитал".
Надеждите на регионалното министерство са, ако няма нови обжалвания, до края на октомври да има избран изпълнител и да бъде подписан договор с него, а системата да заработи до края на 2018 г.
Kapsch е с техническо предимство
Австрийската Kapsch е представена като консорциума "Капш трафик солюшънс", който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на компанията. Дружеството специализира в технологии, решения и услуги за пазара на интелигентни транспортни системи. Kapsch са внедрили тол-системи в Австрия, Полша, Чехия и Австралия. Компанията е основана през 1892 г. и за нея работят над 6800 души. Българският й клон е открит през 2005 г.
В консорциум "Тол България" влизат изцяло български участници: "Телелинк" като водещ партньор в консорциум с българските "Сирма груп" и "Сиенсис". "Телелинк" е основана от Спас Русев и Любомир Минчев, като след това вторият откупи дела на Русев. В телеком сектора се говори за близост на компанията с депутата от ДПС Делян Пеевски, но формална връзка няма.
Интересен факт е, че преди седмици беше разпространена фалшива новина за избран изпълнител за тол-системата, в която се посочваше точно Kapsch. Случаят беше предаден на ДАНС, а поелите тогава отговорност анонимни хакери твърдяха, че става дума за реалното класиране, което е било известно още преди отварянето на офертите. В него обаче не беше отстранен нито един участник и точките силно се различават от сегашните.
От протокола се вижда, че Kapsch е получила максималните 100 точки за техническото си предложение, докато българското обединение има техническа оценка от 66.67 точки. Тежестта на техническата оценка обаче е само 30%, а на ценовото предложение - 70%. Така е напълно възможно за победител да бъде посочено обединението "Тол България", ако са предложили достатъчно по-ниска цена от австрийската компания. По неофициални изчисления на един от отпадналите кандидати българският консорциум трябва да е с 14-15% по-ниска оферта, за да победи.
Отстранени са чешката "Толлнет", специализирана в сегмента на таксите за ползване на пътища; "Контракс", която участваше в консорциум с унгарската I-Cell, доставчик на унгарската тол-система; обединението "Телетол" с участници контролираната от Спас Русев БТК, "Нованор" и Icom, производител на GPS устройства; и "Сиела" на Веселин Тодоров, която кандидатстваше самостоятелно.
В протокола не се посочват причините за отстраняването, но предвид че при последното подновяване на процедурата по обществената поръчка компаниите имаха само 24 часа, за да кандидатстват, напълно възможно е да става дума за пропуски в документите. Така слабата конкуренция в търга и на финала му е отговорност на държавата.
Отидете към основна версия
3 Октомври, 2017 08:22 2 810 15
Останаха само двама кандидати за ТОЛ системата
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.