Отидете към основна версия

1 648 8

Парламентът подкрепи концесията на летище „София“

  • концесия-
  • парламент-
  • летище-
  • летище софия

България иска 600 млн. евро за 47 години, а Белград взема 732 млн. за 25 години

Парламентът отхвърли проекторешението на "БСП за България" за прекратяване на действията по предоставяне на концесия на летище „София“ с 59 гласа "за", 95 "против" и 7 въздържали се.

"За" прекратяване на процедурата гласуваха от левицата и от "Воля". От ГЕРБ, "Обединени патриоти" и ДПС бяха "против" и "въздържал се", с което на практика подкрепиха концесията на столичното летище.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски беше в пленарната зала по време на дебатите и призова политическите сили да подкрепят концесията на летище „София“. Той посочи, че с това ГЕРБ изпълнява предизборната си програма. По думите му БСП отрича нормална европейска практика за управление на летищна инфраструктура.

По думите му БСП отрича нормална европейска практика за управление на летищна инфраструктура. Московски разказа, че на тръгване от Министерски съвет си говорил с министър Кирил Ананиев, който коментирал по адрес на БСП, че Тодор Живков бил по-прогресивен от тях.

От "БСП за България" посочиха, че летище „София“ е печелившо и определиха като пълен абсурд с парите от концесията да се финансира БДЖ. Те изразиха притеснение, че след концесионирането му ще бъде намален персоналът и ще се увеличат летищните такси.

Според ГЕРБ от концесията ще има икономическа и финансова полза за държавата и ще се генерират нови работни места - по време на инвестиционните дейности и на експлоатацията на обектите на летището. Като друга полза управляващите изтъкнаха осигуряването на бързи и качествени летищни услуги и развитието на аеропорта като модерен бизнес център.

Георги Свиленски от левицата отбеляза, че преди две седмици са поискали анализите на Световната банка, но до ден днешен ги няма. Той посочи, че един от мотивите за концесията на летище „София“ е, че трябват 500 млн. лева за БДЖ. "Даването за 47 години и шест месеца си е чиста продажба", коментира той. Ние искаме 600 млн. евро за 47 години, Белград искат 732 млн. за 25 години, направи той сравнение между концесията на летищата. В нашата документация няма изискване за повишаване на пътниците, искаме да ни дават 15 млн. лева на година, на десетата година да направят един терминал, който не е ясно къде. Те ще решат дали да правят втора писта, коментира Свиленски. По думите му третият терминал ще е боядисване на ВИП-а.

Първата и основна полза от концесията ще бъде за държавата - тя ще е икономическа и финансова, първоначално ще влязат 550 млн. лева плюс ДДС, коментира Иван Вълков от ГЕРБ, цитиран от БТА.

Общо изчислената прогнозна стойност на концесията за 35 години е в размер на 6 778 765 лева, посочи той. Когато сте отдали на концесия летищата в Бургас и Варна, те са били печеливши, обърна се Вълков към БСП и добави, че когато друг трябва да го прави, от левицата са против. По думите му това граничи с политическата перверзия.

Халил Летифов коментира, че ДПС няма да подкрепи прекратяване на действията по предоставяне на концесия за летище „София“. По думите му концесията не е непременно нещо лошо. Ако е защитен общественият интерес, тя е добра, добави той.

Министър Ивайло Московски съобщи, че има съгласие от международните консултанти по концесията за предоставяне на всички анализи, с изключение на финансовите и икономическите, заради използваната методика. Записани са 35 години концесия, всякакви варианти за 45-6-7 години, каквито цитирате, не са записани никъде, отговори той. Московски обвини БСП, че сравняват некоректно стартовите показатели на процедурата за концесия на летище „София“ с резултатите от завършилата процедура за летището в Белград.

За последните 20 години летище „София“ е платило на държавата като дивидент 173 млн. лева, какви милиарди смятате, не мога да разбера, отговори той на БСП. Московски посочи, че от концесията на летището приходите за държавата ще са приблизително 2 млрд. само от концесионните такси плюс авансовото плащане. Той обясни, че третият терминал ще бъде там, където възвръщаемостта на инвеститора ще е най-добра, заложени били и анализи дали има нужда от втора писта.

Московски коментира, че в предишната процедура за концесия на летище „София“ писмено са заявили участие шест компании - от Германия, Великобритания, Франция, Швейцария, Хонг Конг и една от Турция. Къде ги видяхте тези две турски фирми, обърна се той към БСП.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове