Last news in Fakti

6 Юли, 2018 10:45 5 821 15

Терминал 3 ни е необходим повече отвсякога

  • летище-
  • софия-
  • концесия-
  • терминал-
  • съръстов
Терминал 3 ни е необходим повече отвсякога - 1
Снимка: М. Богданова ©
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Отдаването на концесия на летище „София” продължава. В края на месец юни т.г. правителството стартира нова процедура. Седмица по-късно вече се появи и първият кандидат – Мanchester Airport Group (MAG), който оперира редица британски летища.

Едно от новите изисквания към бъдещия концесионер е строителството на нов терминал до 10 години след получаване на 35-годишната концесия. На пръв поглед за някои това би звучало странно – защо ни е необходим трети терминал като се има предвид, че имаме един, който е за ремонт (бел. ред. Терминал 1) и втори, който се води нов. А и възможностите за превръщане на летище „София” в трансферно напълно умряха с идването на новото летище в Истанбул, което е с 10 минути път по-въздух по-близо до София.

В действителност Терминал 3 ни е необходим повече от всякога. Причината е, че капацитетът на съществуващите два терминала е надвишен и те буквално се „пукат по шефовете”. Терминал 1, на който оперира нискотарифният авиопревозвач Wizz Air, е с проектен капацитет на обслужване 1.8 милиона пътници. Терминал 2 е предвиден да обслужва 2.8 милиона пътници годишно, но с навлизането на втората нискотарифна авиокомпания Ryanair, на него също годишно се обслужват повече пътници. Така сумарно двата терминала могат да обслужват 4.6 млн. пътници. Статистиката на летище „София” за миналата година показва, че през него са преминали 6.5 милиона пътници, или с близо 2 милиона повече от предвидените.

„Вариантът да се затвори Терминал 1 и на негово място да се построи по-голям Терминал 1 не работи, тъй като затварянето на Терминал 1, означава моментално, че близо 2 милиона капацитет падат. Единственото възможно решение е да се започне със строителството на Терминал 3, който евентуално да бъде поне равен на капацитетът на двата терминала в момента – около 6 милиона пътници и след като бъде приключен той, тогава да се вземе решение за модернизиране и разширяване на Терминал 1 или преизграждането му. Това е единственото възможно и това е логично”, каза за ФАКТИ финансистът Златин Съръстов, бивш изпълнителен директор на България Ер, най-големия ползвател на аеропорта.

През последните години ръстът на пътниците е устойчив, голям от близо 30% и той ще продължи за в бъдеще. „Основният фактор, който движи целия пазар е търсенето на полети първо в резултат повишаването на покупателната способност на българина. Българинът започва да харчи по-голям дял от своя доход за пътувания и то такива зад граница, което е нормално по принцип за страна член на ЕС. Второ заради утвърждаването на София като дестинация за градски и трето аутсорсингът, софтуеърната, и финтех индустриите генерират голям бинес трафик, който расте“, допълва експертът. Близостта до Виена и Истанбул и размерите на локалния пазар не предполагат развитието на София като хъб.

Местоположението на новия терминал може да бъде между сега съществуващия Терминал 1 и сградата на правителствения VIP. Другият вариант е срещу Терминал 1 от страната на Ботевградско шосе. Това е по-доброто решение, тъй като ще има по-бърза връзка с центъра на София. „При решение за терминал откъм северната част на летището, трябва да се има предвид необходимостта от изграждане и на съпътстващата инфраструктура – съоръжения за рулиране, които да обслужват този терминал, тунел под пистата за връзка с Терминал 2. Всичко това ще увеличи значително функционалността и пропускливостта на летището” е мнението на Съръстов.

И не на последно място трябва да се помисли за удобна и функционална връзка между отделните терминали. Съществуващата сега автобусна връзка на половин час между Терминал 1 и 2 не е оптимална.

Заложените параметри на новата концесия на столичното летище определено са насочени в посока модернизиране на наземната част от авиационния транспорт. Не трябва да се забравя, че освен трети терминал, бъдещият концесионер ще трябва да инвестира и значителна част в модернизирането и на съществуващите два.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 жалка история

    34 2 Отговор
    Направо се пръска по шевовете това летище... за около 30минути когато съвпаднат многото пристигащи полети вечер. И когато от 6 двойни гишета за паспортни проверки работят 2 или 3. Или когато от 6те скенера за багаж работят 3, не особено експедитивно (най-много съм виждал 4 работещи). Ако затворят още няколко гишета за паспортни проверки и още 2 от скенерите може и направо 2 нови терминала да направим. И то на едно летище което след 10 години ще е изцяло в рамките на града и тогава ще се сетим, че може да развиваме Божурище например или Пловдив със съответния бърз транспорт.
  • 2 Иван

    12 1 Отговор
    Всички чужденци сочат за пример за гадни терминали и двата.
    За тоалетните да не говорим...
    И това е първото нещо с което те се сблъскават...следват още много и все приятни изненади
  • 3 GRN

    18 3 Отговор
    Терминал 2 не смогва от емигриращи ;-)
  • 4 onq s konq

    11 4 Отговор
    От терминал 2 ще "бягат",а от терминал 3 ще се връщат-това е замисъла!

    Коментиран от #13

  • 5 смях

    17 0 Отговор
    В Прага на терминал с по-малка площ от тази на Терминал 2 годишно минават около 3 пъти повече пътници без забавяне, опашки и истерия. Въпрос на организация.
  • 6 Male mila

    7 1 Отговор
    Господата вийй първо разширете ,тоалетната че мн малка,на централна гара е по голема,и
  • 7 Гого

    9 0 Отговор
    Перачницата за пари започва отново епизод-3
  • 8 Атанасов

    8 0 Отговор
    Защо оставихте "Божурище" да потъне в плевели? То може да посреща и изпраща самолетите от и за западна Европа. Какво не ви харесва в него? - Това, че е "царско творение" ли? Или защото трябва да свързвате българските летци с предишните - от царска България, които са били на високо ниво? Или защото царският летец Димитър Списаревски е защитавал България и по време на т.нар. "отечествена война"?
  • 9 Гостенин

    4 6 Отговор
    От Варна съм и за моите пътувания никога не съм ползвал софийското летище -по близко ми е истанбулското оттам има връзка с цял свят Огромно летище страхотно обслужване много добре организирано

    Коментиран от #10, #11

  • 10 Антитурцист

    7 3 Отговор

    До коментар #9 от "Гостенин":

    Не бих ползвал нищо турско. Само защото е турско. Не ме интересуват колкото и добре да изглеждат.
  • 11 Знаещ

    4 1 Отговор

    До коментар #9 от "Гостенин":

    Софийското е поне с един час път по-близо и то без да броим минаването на границата.
  • 12 пак ли

    0 0 Отговор
    да правят,да има работа,ама надали ..
  • 13 селянин

    3 0 Отговор

    До коментар #4 от "onq s konq":

    От терминал 3, че бегам, то се видя. Но няма да пращам парите тук, за да не затлъстяват бюрократите на ккаве, а че ги пращам на Алигаторите, извинявам се на Кайманите, че кога Боце, Моце, Доце додат да теглят милиончетата си, да ги щракна папарак и да ги постнем у Фейса, да види мало и голямо, какви е чаада раждала, раждала, ражда и май ще ражда, булгар-ромалий-тюркише-евро-интернейшънъл Мадър СуперГърл, да знае и да се не чуди, къде парата отива, от верни народни душмани оооо, Шипка??? 3 десетилетия как ни оправят, яки палати и джипове правят, за нас ДДС на люкарствата баят, а на бюджето, фуундс и алъшвериш пачки си праят?
  • 14 Кабинен състав

    1 0 Отговор
    То и като се планираше Т2 имаше опозиция. Само негативизъм. Нещо положително да предложите в замяна? Естествено, че летището трябва да се развива, щом трафикът расте...
  • 15 радев

    0 0 Отговор
    да направим и 3 и 4 и5 и 6 и да им го дадем за жълти стотинки на бб и компания