Близо 100 млн. евро всяка година изтичат от България за плащане на обезщетения по системата "Зелена карта". Голяма част от претенциите обаче били застрахователни измами предимно в Румъния и Италия. Това обявиха експерти в застраховането по повод проблемите с "Гражданска отговорност", които се оказа, че далеч надхвърлят казуса с фалита на кипърския застраховател "Олимпик".
В края на миналата седмица стана ясно, че на 30 юли Комисията за финансов надзор (КФН) е взела решение за пълна финансова проверка на най-голямата компания в сектора "Лев инс". Целта била да се установят задълженията на застрахователя по всички претенции по "Гражданска отговорност" за пътнотранспортни произшествия у нас и в чужбина, както и има ли застрахователят достатъчно резерви да ги покрие адекватно.
"Няма как да платим нещо, което считаме за застрахователна измама, поради което отказваме изплащането на обезщетения в такива случаи", обясни вчера пред Би Ти Ви Павел Димитров, изпълнителен директор на "Лев инс". Той добави, че компанията не получава съдействие от българското бюро "Зелена карта" и затова е наела агенции за предотвратяване на застрахователни измами. Така щетите на дружеството, които понася в Румъния, са намалели пет пъти, а в Италия - два пъти.
"Лев инс" заедно с "Далл Богг: Живот и здраве" бяха посочени в края на миналата година за нарушители от Съвета на бюрата за автомобилно застраховане в ЕС. Съветът дори заплаши България да бъде изключена от системата, ако двете компании не престанат да бавят или отказват да изплащат обезщетения за щети, причинени от техни клиенти в чужбина. Впоследствие "Далл Богг: Живот и здраве" изпълни предписанията, но явно това не се е случило с "Лев инс". От дружеството твърдят, че в момента тече проверка за изчистване на спорни казуси с некоректни посредници, за което са сезирали и компетентните органи на съответните държави и Съвета на бюрата "Зелена карта".
Проблемът със застрахователните измами в Румъния бе повдигнат и от премиера Бойко Борисов в дебатите по фалита на кипърската "Олимпик". Тогава Борисов обяви, че 42% от катастрофите в Румъния били с автомобили с български номера и затова разпоредил на полицейските аташета да проверят ситуацията.