Условията за ползване на картите за безплатно пътуване с железопътен транспорт ще се запазят до края на тази година. Това заяви ресорният министър Ивайло Московски на брифинг днес, съобщават от МТИТС. В момента право на безплатно пътуване имат близо 350 000 настоящи, бивши и пенсионирани служители на БДЖ и НК „Железопътна инфраструктура”, техните семейства и служители на различни държавни ведомства. Синдикатите предупредиха по-рано, че вероятно догодина ще се обсъжда „оптимизация“ на тази социална практика, имаше и протести тази привилегия да се запази.
Московски уточни, че работещите в БДЖ и НКЖИ ще продължат да пътуват безплатно с влак при изпълнение на служебните си задължения до края на тази година.
Догодина броят на картите и безплатните билети ще бъде редуциран.
До края на годината не се предвиждат допълнителни съкращения в БДЖ, извън договорените със синдикатите през декември 2011 г.
Вчера, когато железничари пак протестираха, Московски заяви, че всички, заловени с криминални прояви в железниците, са членове на синдикатите. По-късно профсъюзите поискаха извинение за думите му, които слагат знак на равенство между престъпник и синдикалист.
“През последните няколко месеца приключиха няколко важни за развитието на железопътния транспорт проекти, които са за десетки милиони лева“, каза министър Московски. Той припомни, че в началото на юли беше открита жп отсечката Пловдив – Димитровград, по която пътническите влакове могат да се движат до 160 км/ч., след влизане в сила на новото разписание. „Линията е част от проекта „Реконструкция и електрификация на жп линия Пловдив – Свиленград – турска/гръцка граница“, каза още министър Московски.
„От вчера вече функционира и системата за сигнализация, телекомуникация и диспечерският център в Пловдив, от който ще се управляват влаковете по новооткритата жп отсечка Пловдив – Димитровград, като в най-скоро време системите ще обхванат цялото трасе до Свиленград. Според министър Московски за първи път от 30 години българските железници купуват нови спални вагони, като до месец ще пристигнат първите 12 от общо 30 вагони. По думите му един от механизмите за модернизация на БДЖ е закупуването на нов подвижен състав, което може да стане чрез структурните фондове на ЕС. „Компанията започва подготвителни действия, за да може в началото на следващия програмен период 2014 – 2020 да проведе тръжната процедура за купуване на нови влакове за 600 млн. лв.”, допълни той.
По отношение на ограничаване на кражбите на гориво в БДЖ, министър Ивайло Московски обяви, че през последните месеци има сериозен напредък и вече са заловени няколко организирани групи за кражба на горива от железниците.
По повод последните изявления и протести на синдикатите в железниците, министър Московски заяви, че не разбира тяхното поведение на фона на положителните процеси, които се случват в железопътния транспорт. „Диалог със синдикатите винаги е имало и те са запознавани подробно с планираните реформи”, допълни министър Московски.