Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) излезе с официално становище, с което изказва преди всичко своите съболезнования на близките на загиналите и пострадалите в тежкия пътно-транспортен инцидент при км 163 на автомагистрала "Тракия" от 12 юли 2020 година, при който тежкотоварен камион разкъса еластичната ограда (мантинелата), навлезе в насрещното платно, удари и затисна автомобили.
От ЕЦТП считат, че усилията на органите в Република България за намаляване на жертвите по пътищата са значителни, но за съжаление работата в посока на обследване и извършване на целенасочени инспекции по пътна безопасност, които значително биха могли да намалят фаталността при подобни инциденти, изостава.
Експертите настояват незабавно да бъдат предприети мерки за извършване на такива инспекции в най-критичните точки, където загиват много хора.
От ЕЦТП припомнят, че неотдавна под шапката на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) бяха предприети действия за нормативна промяна в наредбите, регламентиращи именно обследването и обезопасяването на т. нар. Черни токи, както и на стандартите за поставяне на еластични огради (мантинели).
Следва да се обърне сериозно внимание и на това, че в тези работни групи участие вземат предимно силно зависими и лобистки кръгове, които все още определят политиките в сферата на пътната безопасност. От Центъра настояват дейността по реформиране на нормативната рамка да бъде изцяло в ръцете на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП).
"Вярваме, че експертите от ДАБДП няма да допуснат на масата лобисти, които с действията и бездействията си да застрашават живота на гражданите на Република България", пишат още оттам.
ЕЦТП припомня, че съгласно действащия закон за пътищата в Република България отговорността за поддръжката и обезопасяването на републиканската пътна мрежа е изцяло, само и единствено на АПИ. В тази връзка няма как да не бъде отбелязано, че еластичната ограда, която е била скъсана, и през която е преминал ТИР-ът е стара и ръждясала, т.е. изобщо не отговаря на действащия норматив.
В заключение ЕЦТП настоява за извършване на незабавна реформа, която цели преструктурирането на АПИ и превръщането ѝ в работеща структура и очаква това да стане дългосрочна политика, която значително ще допринесе за намаляване броя на жертвите на пътя в България.
"Очакваме най-после да стартира процесът по обследване на пътната мрежа в Република България и изработването на мерки, целящи предотвратяването на тежки пътни инциденти в контекста на препоръките на ЕК от август 2019 година", допълват от Европейския център за транспортни политики.