Всяка информация, която касае автомобилите на Националната служба за охрана, включително джипа, с който премиерът Бойко Борисов обикаля страната на живо във Фейсбук, е строго секретна. Това излиза от отговор на НСО на питане по Закона за достъп до обществена информация.
"Сега" поиска да разбере с колко на брой коли марка Тойота, модел "Секвоя" разполага автопарка на държавната служба и колко охранявани лица са били возени на тях. Оказва се обаче, че НСО няма право да отговори заради Закона за защита на класифицираната информация, в който се казва, че "данните за вида, нивото на снабденост и качеството на специалната техника, въоръжение, боеприпаси, защитни средства, уреди и материали, използвани от службите за сигурност, както и данни относно оперативната им работа, представляват класифицирана информация".
"Имайки предвид, че с автомобилите, с които разполага, НСО осъществява съществена част от своята оперативната работа като служба за сигурност, отчитайки обстоятелството, че те са част от нашата специална техника, както и посочените нормативни разпоредби, не можем да дадем данни за вида, марки и модели автомобили, с които осъществяваме охраната", се казва в отказа по ЗДОИ на началника на службата бригаден генерал Емил Тонев.
Със същия аргумент НСО не дава информация и за изминатите километри от джиповете Тойота през 2020 г., горивото, което са изразходили, както и неговата парична стойност. "Естественото продължение на мотивите ни е, че не можем да даваме статистически данни за изминато разстояние, разхода на гориво и съответно неговата стойност по марки и модели автомобили, защото тази информация е класифицирана", пише в отказа. Дори обобщената статистика за изразходените консумативи за експлоатация и поддръжка на целия автопарк се оказва секретна, като от НСО изтъкват, че тя е и служебна тайна.
Така на практика българският данъкоплатец остава в неведение колко струват обиколките на премиера Борисов из страната, които нямат друга цел освен политически PR особено преди предстоящите парламентарни избори. Турнето му с джипката, което се излъчва на живо във Фейсбук, стана популярно именно покрай вота за евродепутати през 2019 г., когато министър-председателят правеше кампания от автомобила на НСО.
Много по-прозрачна изглежда работата на Авиоотряд 28, който разполага с два правителствени самолета и два хеликоптера. През миналата година самолетите са осъществили 60 полета в границите на България и 26 извън страна, пише в отговор по ЗДОИ до в. "СЕГА". Хеликоптерите пък са летели 34 пъти и са изминали 16 465 км. В тази статистика влизат и тренировъчните полети, техническите облитания, както и полети за облитане на технически средства. Горивото, което е изразходено от хеликоптерите на Авиоотряд 28 е 56 346 литра на стойност 44 498 лв., което незнайно как прави по-малко от лев за литър.
През 2020 г. на правителствените летателни апарати са се возили 66 официални лица. Както е известно, друго любимо място за излъчване на живо в премиерския профил във Фейсбук е именно хеликоптерът на Авиоотряд 28. С него Борисов няколко пъти прелетя над Турски поток в България, за да го покаже на различни официални лица, както и над строящата се магистрала "Хемус".