Грешки на диспечерите по команда на полета са една от причините за трагедията, довела до катастрофата на нашия МиГ-29 и смъртта на пилота майор Валентин Терзиев, твърди източник от Министерството на отбраната, цитиран от "Лупа".
Докладът за катастрофата от 9 юни, почернила международното учение „Шабла 2021“, трябва да бъде оповестен днес. Твърди се, че пред медиите ще бъде представен, обаче, съкратен вариант заради наложената конфиденциалност на част от текста.
Все още върви кореспонденцията между България и Русия за транспортиране на черната кутия на МиГ-а за анализ. Тя все още не е изпратена поради административни спънки. Има неуредици по транспортирането ѝ, иначе самото отваряне на черната кутия и проверка на записа в нея ще стане буквално за часове. Забавянето е заради влошените отношения с Русия и изискването на Москва за визи на придружаващите я български експерти от ДАНС, от военното министерство и т.н. Проблемът не е в Министерството на отбраната, твърди още източникът на изданието.
От доклада днес ще научим няколко важни неща – намесата на US ракета в трагедията с майор Валентин Терзиев, каквато версия тръгна след ужаса, е пълна спекулация. Твърди се, че няколко технически грешки от диспечерския пулт и объркване на пилота са истинската причина за катастрофата. При полета край Шабла, започнал в 00,05 ч. с излитане от летището в Граф Игнатиево след полунощ на 9 юни и завършил по трагичен начин в 0,40 ч., в един момент пред майор Терзиев хоризонтът и морето буквално са се „събрали“.
Причината е, че не е имало луна, бил е пълен мрак и самолетът се забил косо под ъгъл във водата, което е равносилно на сблъсък с бетонна стена. При удара самолетът буквално се е раздробил на парчета, не е имало взрив, пише в секретната част от доклада, която няма да бъде оповестена пред медиите. Съпътстващите грешки от управлението в диспечерския пункт ще надделеят като причина за ужасния инцидент, добавя източникът.