Не може да ме викате за парламентарен контрол. Няма да кажа мнението си за записа с насилието и СРС-та. Това каза главният прокурор Иван Гешев пред членовете на правната комисия в парламента.
Той отново напомни законодателството, което работи в негова полза. Обясни, че се явил пред депутатите от уважение към парламентаризма.
Той повтори казаното пред журналисти: "Становището на Прокуратурата и моето е, че чл. 24 от Правилника за дейността на Народното събрание противоречи на конституцията. Обръщам внимание на решение на КС №5 от 1995 година.
Конституционните съдии са казали следното: не могат да бъдат канени в комисии магистрати, президент и конституционни съдии. Трайна е създадената практика, че по отношение на съдебната власт е недопустим съдебния контрол. Това е така, защото променя баланса в държавата и принципа за разделение на властите. За добро или лошо в днешния правилник има чл. 24. макар и да противоречи на конституционната практика".
"Член 24 от Правилника за работа на Народно събрание, по силата на който съм извикан на изслушване, противоречи на Конституцията. Това е така, защото има трайна съдебна практика, като обръщам внимание на решение номер 5 от 1995 г., когато е атакуван текст от тогавашния правилник за работа на НС.
Там конституционните съдии са казали, че в парламентарни комисии не могат да бъдат канени президент, вицепрезидент, конституционни съдии и магистрати. Тоест в Народното събрание може да бъде поканен главният прокурор от самото Народно събрание", заяви Гешев преди изслушването.
„Постоянните комисии, каквато е и Правната, осъществяват парламентарен контрол. Трайна е съдебната практика, че по отношение на съдебната власт съдебният контрол е недопустим. Това е така, защото се променя балансът в държавата и в частност - принципът за разделение на властите", добави главният прокурор.
Той заяви, че утре или в понеделник ще внесе искане в Конституционния съд за обявяването на този текст от Правилника на НС за противоконституционен.
Главният прокурор коментира и борбата с престъпността:
Нашите европейски партньори много пъти са казвали, че нашият Наказателно-процесуалният кодекс е формалистичен. Това е посочено стотици пъти в европейски документи и следва да бъде преведен в съответствие с европейското законодателство. В противен случай се постига ниска ефективност в борбата с престъпността. На това наше становище към Правната комисия няма отговор. Внесохме и експертно становище за пътно-транспортните произшествия. За увеличаване на наказанията, за прецизиране на текстовете.
За отнемането на МПС на дрогирани и пияни шофьори. За тези неща още нямаме отговор, а това са неща, които касаят всеки един български гражданин. Ръста на тези престъпления е стотици проценти в последните години. Това са важните неща, които стоят пред българското общество”, добави Гешев.
Утре ще предоставим статистически данни, касаещи дейността на прокуратурата.
За записите:
Да, гледах записите. Всяка една оценка по конкретни дела, мога да въздействам вътрешно на други прокурори, това противоречи на моята работа. Ако правилно съм разбрал вече има образувано досъдебно производство от ноември м. г. - нямам данни то да е прекратено. Някой магистрат е преценил, че има достатъчно информация и е образувал досъдебно производство. Аз няма да имам против да контролирам всяко едно досъдебно производство.
За дипломата
Дипломата си е в мен. Мисля, че и вашите дипломи са у вас. Дубликат се издава само, ако документът е изгубен. Не знам с какво право вътрешният министър я търси и то във ВСС. Явно става дума за недоразумение.
Това, че колеги разследват колеги е факт. Няма какво да си крием главата в пясъка. Ние многократно сме го споменавали това в нашите доклади и това може да се провери. Аз помня времето, когато служители на МВР бяха преследвани от военна прокуратура. Това може да бъде променено със законови такива. Не се притеснявам отказите да бъдат контролирани от съда, но това би било противоконституционо. Моето лично мнение като магистрат е по-различно: Никъде в ЕС няма институт на проверка. Гешев смята, че трябва да се прави директно досъдебно производство.