Информацията в медиите за инцидента с военен самолет Су-25 протече по възможно най-неприемливия начин. Същевременно в официалното съобщение на Министерството на отбраната всичко беше посочено ясно, точно и коректно.
Това мнение изрази пред БНР полк. Любен Лозанов, с дългогодишен ръководен опит в безопасността на полетите към Щаба на Военно-въздушните сили.
Пилотът е катапултирал на малка височина при заход за кацане – най-трудния елемент от полета. Не е докладвал за отказ на машината.
"Или отказ няма, или той е бил в огромен дефицит от време, за да може да си позволи дори кратък доклад."
При такива авиационни произшествия причините се търсят в авиационната техника, в неин отказ, останалото е човешки фактор – неправилни действия на летеца, на ръководството на полетите, неправилна оценка на метеорологичната обстановка, поясни полк. Лозанов.
Седалката на този модел самолет позволява пилотът да се катапултира дори от земята, за да бъде спасен, допълни експертът.
"Този самолет позволява дори при 0 скорост и 0 височина спасяване на пилота."
Машината е била подложена на дълбока модернизация в Беларус, уточни още военният експерт.
"Няма в авиацията значение самолетът дали е руски, американски или китайски. Дали е руска или западна техника, винаги е възможно да се получи авиационно произшествие. Зависи основно от поддръжката", категоричен е Любен Лозанов.
Поддръжката на авиотехниката у нас е на много добро ниво, каза в заключение той. Това по думите му е заключение както на бившите ни военни съюзници, така и на сегашните.