Важното е, че екипите се справиха навреме и сравнително добре. Към днешна дата всички жп трасета са проходими и без аварии. Ситуацията наистина беше много сложна, обилният мокър сняг и изключително тежък, допълнително и листата по дърветата нанесоха доста сериозни поражения, които паднаха по контактната мрежа и затрупвания на жп трасетата - това коментира в студиото на БНТ министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков.
Той отново подчерта, че причината за бедствието миналата седмица е бил изключително тежкия сняг. Даде пример с Германия, където Мюнхен и област Бавария също е блокирана в момента заради снежни бури. По думите му, у нас при обилен снеговалеж и вятър няма как да бъде почистено за 1 час, защото след няколко минути става същото:
"Въпросът е, че ние като общество и шофьорска гилдия трябва да сме малко по-дисциплинирани и по-съобразителни и да си даваме ясна сметка, че трябва да бъдем отговорни към процеса и даваме възможност на хората, които са ангажирани да си свършат работата както трябва."
По отношение на модернизацията на жп транспорт у нас, министър Гвоздейков каза, че в момента текат обществени поръчки по Плана за възстановяване и устойчивост и те са изцяло за покупка на нови вагони, мотрисни влакове, маневрени локомотиви, двуетажни вагони и т.н. Той увери, че няма рискове от забавяне на процедурите и загуба на средства от ПВУ. В срок от 33 месеца след подписването на договорите България трябва да придобие нов подвижен състав.
Георги Гвоздейков каза още, че се полагат усилия медицинските хеликоптери да са с два повече и от шест да станат осем. Той обясни, че договорът с италианския производител на шестте машини има опция, според която могат да бъдат добавени още две машини.
"При разговори с министъра на финансите и министъра на здравеопазването сме получили уверението, че ще бъдат осигурени средства, за да може да се осигури авансово плащане за още два хеликоптера. Полагаме усилия да бъдат с два повече – осем", поясни той.
Транспортният министър потвърди, че първият от хеликоптерите вече е произведен, свален е от поточната линия и му се извършват тестове. По думите му, в средата на декември за Италия ще замине българска приемателна комисия, а първият хеликоптер ще лети до България на 15 януари. Втората въздушна линейка се очаква през юни.