„Важен е, защото описва основните механизми и рамката, в която ще се реализира един проект. Дори липсата му показва нещо неясно и нещо, което не е наред толкова години. Третото важно е, че ако документът няма нищо неизрядно, когато се поиска, контрагентът следва до предостави, ако липсва българското копие“.
Това каза бившият министър на енергетиката в кабинета „Петков“ Александър Николов пред bTV.
„Който и да е подписал Пътната карта, както се вижда е ясно, че тогава е министърът Теменужка Петкова, отговорност носи ГЕРБ. Обаче когато има проблем, то е ясно проследима нишката политически. Затова аз ще продължа кой носи отговорност текущо за вземаните решения? Случват се неща, които са меко казано неприемливи“, допълни той.
По думите му е странно, че отново се появява дискусията по казуса „Турски поток“. „Особено когато се очакват новини за сглабяне, разглабяне или каквото и да било. За всички, които водят преговорите днес този документ не е новина, нито проектът е новина. Вдигането на темата за природен газ и инфраструктура по природен газ е много интересна, защото последните 18 месеца показаха изключително тревожни тенденции – абсолютна липса на прозрачност, сключване на дългосрочни договори в очевидна щета за България, чутовно мълчание от институции и партии, които следваше да донесат прозрачност и борба с корупцията“, каза Николов.
„Заварихме 93% зависимост от руски газ. „Турски поток“ е част от тази зависимост, защото основните количества бяха доставяни по тази инфраструктура. За да се изплати една инфраструктура, това значи, че единственият възможен доставчик е „Газпром“. За да се изплати, „Газпром“ трябва да има добрата воля да си изпълнява договорите с България, Унгария и Сърбия. Много ми е интересно през последните 18 месеца какво се случи с подготвения арбитраж срещу „Газпром“. Какво се случва с парите, които трябваше да влязат в „Булгаргаз“ от потенциален арбитраж, къде е процедурата? Кой е основната причина да има толкова гробовно мълчание за сектор „Енергетика“? Защо се мълчи, някой го е страх ли?“, попита бившият енергиен министър.
По думите му, ако транзитната такса се вдигне едностранно от България, това значи, че ставаме страна по договора, който няма нищо общо с първоначално сключения.
„Това може да се случи само ако се направи целенасочено и за всички в ЕС и в резултат на европейска регулация, а не самоинициативно, защото тази „инициатива“ предизвика единствено контрареакция от Унгария и налагане на вето по други процедури“, допълни Александър Николов.