Най-много неверни твърдения в национален ефир по време на предизборната кампания за вота 2 в 1 са изказани от кандидати на ПП "Възраждане", БСП и ГЕРБ-СДС.
Това са изводите от поредното проучване на доброволческата инициатива "Лъжеш ли?", която има за цел да изследва и обобщи участията на българските политици в интервюта и дебати и да провери доколко аргументите им отговарят на истината или са подвеждащи, обясни пред БНР Радослав Евтимов, един от създателите на платформата.
Представители на ПП "Възраждане" са изрекли общо 11 неистини, следвани от БСП с 8. На трето място се нареждат ГЕРБ-СДС с 5 неверни твърдения, "Има такъв народ" с 4, а "Продължаваме промяната - Демократична България" - с едно.
По време на кампанията тази година от инициативата са засекли общо 29 неверни твърдения. Във фокуса на изследването им попадат 24-ма политици.
Евтимов посочи, че в тази кампания се наблюдава нова тенденция - ключови фигури - лидери на политически партии, изцяло отсъстват от екрана, а трибуна се дава на остриетата на формациите. Бойко Борисов, Делян Пеевски, Слави Трифонов, Христо Иванов не се появяват в нито една минута в национален ефир, каза той.
Знакови лица на политическите партии обаче компенсират с ефирно време. Кандидатът с най-много минути в ефира е Петър Волгин от "Възраждане"- общо 153. Следван е от лидера на "Възраждане" Костадин Костадинов - 119 минути. Кристиан Вигенин от БСП има общо 88 минути предизборни телевизионни участия, от обхвата, който покрива проектът "Лъжеш ли?", а Даниел Митов от ГЕРБ - 74 минути.
Според проучването най-много неверни твърдения е изрекъл Петър Волгин - 6, Георги Свиленски, зам.-председателят на БСП е с 5, а Костадин Костадинов - с 3. Корнелия Нинова, наскоро подала оставка като лидер на БСП, има три неверни твърдения, обобщи Евтимов.
Икономическото развитие на България, геополитическата ориентация на страната и "Зелената сделка" са основните теми, присъствали в дебатите. Не са малко нападките и престрелките между опонентите. Ревизия на управлението и много хвърлени обвинения между участниците са запълвали предизборните предавания, посочи Евтимов.
Според него лидерите на партии са решили да не влизат в обектива в тази кампания от една страна напълно стратегически, а от друга - не са видели полза, а по-скоро рискове. Очевидно за някои от партиите подкрепата на твърдия им електорат е достатъчна и не са счели за нужно да разширяват доверието с нови привърженици, смята Евтимов.