Автомобилите, които не покриват изискванията за граничните стойности на емисии от отработени газове съгласно екологичните норми, да бъдат дерегистрирани служебно. Свалянето на регистрацията е наложително, за да се прекрати практиката с отстраняването на катализатор или филтър за дизелови частици.
Мярката е заложена в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха 2020-2030 г. в актуализирания Интегриран национален план „Енергетика и климат“, качен за обществено обсъждане, показа проверка на „Телеграф“.
План
Планът предвижда отнемане на регистрацията на превозните средства, които не покриват изискванията за гранични стойности на емисии от отработили газове съгласно нормите, утвърдени за съответната им екологична категория. При установяване на такова нарушение, когато автомобилът отиде на задължителния Годишен технически преглед (ГТП), информацията се подава към единната система и колата ще бъде автоматично с прекратена регистрация. Обмисля се вариант собственикът на автомобила да има възможност в рамките на 30 дни да възстанови фабричния конвертор или филтър за твърди частици. След което да има възможност да премине повторно ГТП, преди да бъде окончателно снет от отчет в КАТ. Целта на мярката е да се предотврати „изхвърлянето“ на стари превозни средства на българския пазар, мотивират се вносителите.
Идея
Идеята е поетапно модернизиране на състава на автомобилния парк у нас чрез налагане на ограничения върху вноса на употребявани превозни средства с екологична категория под Евро 4. В Националната програма е предвидено дори такива коли да не могат да се продават и на вътрешния пазар. В плана се залага насърчаване на производството и потреблението на алтернативни възобновяеми горива, а именно водород, включително чрез развитие на инфраструктура за алтернативни чисти горива. Проверка на „Телеграф“ по сервизи за ауспуси и гърнета показва, че интерес към премахването на катализатор вече няма, както е имало само допреди 2-3 години. Хората обаче питат за връщане на катализатора. „Различно е за всеки автомобил, на един може да е 50 лева, на друг 1000, средно е около 500 лева. Толкова е дипиефът, както му казват на филтъра за дизелите“, обясни за „Телеграф“ майстор от столичния бул. „Сливница“.
Негов колега пък бе категоричен, че дори да дойде клиент да иска отстраняване на катализатор и слагане на резонаторно гърне, което да го замести, категорично им отказва. „Това не е Близкият изток, тук сме в Европейския съюз и трябва да свикваме“, категоричен бе той. Иначе цената на такъв заместител на катализатора е между 50 и 100 лева. Премахването на филтъра за твърди частици, на EGR клапан пък струва между 150 и 300 лева. Цената включва и софтуерното му премахване, отнася се за всички видове автомобили, включително и от ново поколение.