Автомобилите, които не покриват изискванията за граничните стойности на емисии от отработени газове съгласно екологичните норми, да бъдат дерегистрирани служебно. Свалянето на регистрацията е наложително, за да се прекрати практиката с отстраняването на катализатор или филтър за дизелови частици.
Мярката е заложена в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха 2020-2030 г. в актуализирания Интегриран национален план „Енергетика и климат“, качен за обществено обсъждане, показа проверка на „Телеграф“.
План
Планът предвижда отнемане на регистрацията на превозните средства, които не покриват изискванията за гранични стойности на емисии от отработили газове съгласно нормите, утвърдени за съответната им екологична категория. При установяване на такова нарушение, когато автомобилът отиде на задължителния Годишен технически преглед (ГТП), информацията се подава към единната система и колата ще бъде автоматично с прекратена регистрация. Обмисля се вариант собственикът на автомобила да има възможност в рамките на 30 дни да възстанови фабричния конвертор или филтър за твърди частици. След което да има възможност да премине повторно ГТП, преди да бъде окончателно снет от отчет в КАТ. Целта на мярката е да се предотврати „изхвърлянето“ на стари превозни средства на българския пазар, мотивират се вносителите.
Идея
Идеята е поетапно модернизиране на състава на автомобилния парк у нас чрез налагане на ограничения върху вноса на употребявани превозни средства с екологична категория под Евро 4. В Националната програма е предвидено дори такива коли да не могат да се продават и на вътрешния пазар. В плана се залага насърчаване на производството и потреблението на алтернативни възобновяеми горива, а именно водород, включително чрез развитие на инфраструктура за алтернативни чисти горива. Проверка на „Телеграф“ по сервизи за ауспуси и гърнета показва, че интерес към премахването на катализатор вече няма, както е имало само допреди 2-3 години. Хората обаче питат за връщане на катализатора. „Различно е за всеки автомобил, на един може да е 50 лева, на друг 1000, средно е около 500 лева. Толкова е дипиефът, както му казват на филтъра за дизелите“, обясни за „Телеграф“ майстор от столичния бул. „Сливница“.
Негов колега пък бе категоричен, че дори да дойде клиент да иска отстраняване на катализатор и слагане на резонаторно гърне, което да го замести, категорично им отказва. „Това не е Близкият изток, тук сме в Европейския съюз и трябва да свикваме“, категоричен бе той. Иначе цената на такъв заместител на катализатора е между 50 и 100 лева. Премахването на филтъра за твърди частици, на EGR клапан пък струва между 150 и 300 лева. Цената включва и софтуерното му премахване, отнася се за всички видове автомобили, включително и от ново поколение.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #3, #20, #80, #87, #145, #148
18:20 23.06.2024
2 Делю Хайдутин
Коментиран от #27, #49
18:21 23.06.2024
3 Хахахаха
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Свалянето на регистрацията е наложително, за да се прекрати практиката с отстраняването на катализатор или филтър за дизелови частици.А не е ли правилно да се сваля регистрацията, при такива ситуации???
Коментиран от #137
18:21 23.06.2024
4 Гост
18:22 23.06.2024
5 Хаха
18:22 23.06.2024
6 на майка ви в
Коментиран от #147
18:23 23.06.2024
7 Глобалист
18:24 23.06.2024
8 да де
18:25 23.06.2024
9 Шофер
18:26 23.06.2024
10 Мхъм
Коментиран от #14
18:28 23.06.2024
11 мдаа
Коментиран от #133
18:34 23.06.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Дъулкбц
Изедници!!!!
18:36 23.06.2024
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Васо
Коментиран от #41, #47, #76
18:39 23.06.2024
16 как ще стане тая работа
Коментиран от #50
18:39 23.06.2024
17 да де
18:40 23.06.2024
18 Ония с Фордо
Нещатата се оправят по друг начин - идва колата на технически не е изправена и се връща за да бъдат отстранени забележките . Няма плакета за ГТП докато не преведеш колата в нормите . В един момент ще се окаже че да приведеш колата в нормите ще надхвърли стойноста на дръгела и сам ще се откажеш от него . А когото хванат да кара без ГТП сам си е виновен .
Но за всичко това си трябва контрол и превенция ама при тая корупция
Коментиран от #38
18:40 23.06.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Гост
Коментиран от #26, #61
18:44 23.06.2024
22 Иван
Втората употреба на автомобили, не е удачна.
Но - по нашите порядки - това ще е тристалетия.
Живи и здрави - нали тровят и свойте деца.
Абе - живи и здрави.
Коментиран от #108
18:47 23.06.2024
23 Васо
Коментиран от #105
18:49 23.06.2024
24 Дрънч
18:49 23.06.2024
25 А50
18:49 23.06.2024
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Чета
18:54 23.06.2024
29 Анонимен
18:56 23.06.2024
30 хммм
18:59 23.06.2024
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 ха ха
19:01 23.06.2024
33 Сеирджия
Коментиран от #57
19:01 23.06.2024
34 Анонимен
19:01 23.06.2024
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Евро Пейка
Отиваш в сервиз с лиценз или в свтпмото клуба и ти преглеждат автомобила. След това ти издават протокол със забележките и неизпрсвностите и имаш срок от две седмици или 1000 км да го отстрани и да минеш повторен преглед без да доплащаш . Сам преценяваш дали ти се изплаща да ремонтираш автомобила и никой не те протеснява и е те плаши че ще ти свалят номерата .Ако всичко е наред лепят ти плакета която важи 12 + 4 месеца (градинските 4 месеца неважат извън страната ).
19:02 23.06.2024
37 ГТП
19:02 23.06.2024
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 ИВАН
Коментиран от #44
19:07 23.06.2024
40 Анонимен
Коментиран от #52
19:09 23.06.2024
41 Грешиш
До коментар #15 от "Васо":
Тук вече грешиш. Аз карам 9 годишно ауди. При нормо в България до сега 3, моята отчита 0.003. Това е огромна разлика. Визирам кола с ad blueКоментиран от #69
19:10 23.06.2024
42 Файърфлай
19:10 23.06.2024
43 Орел
Коментиран от #53
19:11 23.06.2024
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 мотиката е на 211 страница
19:16 23.06.2024
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 да де
До коментар #44 от "дрфтгъхуйи":
а знаеш ли че всичко това се дължи на доброволно задължителното застраховане ?19:20 23.06.2024
49 Град Козлодуй
До коментар #2 от "Делю Хайдутин":
Корупция е имало и ще има винаги19:20 23.06.2024
50 2254
До коментар #16 от "как ще стане тая работа":
Тъкмо де! С един курщум - два заека. Един автомобил по-малко на село и един дядо по-малко пред ДжиПи-то и пред аптеката.Коментиран от #74
19:20 23.06.2024
51 Методиевич
19:23 23.06.2024
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 000013
До коментар #43 от "Орел":
Фалират и затварят транспортни фирми което пък води до появата на монополист на пазара19:30 23.06.2024
54 ХаХа
19:33 23.06.2024
55 Майстор Тричко
Коментиран от #86
19:37 23.06.2024
56 Замислен
19:37 23.06.2024
57 е ясно е
До коментар #33 от "Сеирджия":
Ще се дават рушвети,ама не е ли правилно да си оправиш колата с тия пари вместо да пълниш гушата на сервизите19:37 23.06.2024
58 ЧОЧО
Коментиран от #161
19:39 23.06.2024
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Даниел
Коментиран от #78, #126
19:47 23.06.2024
61 факуса
До коментар #21 от "Гост":
ами искаме коли с адекватни цени,не да подържаме високия стадарт на великите крадливци19:49 23.06.2024
62 Даниел
19:49 23.06.2024
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 358
20:29 23.06.2024
66 ще ме изтрият сигурно
Коментиран от #100
20:30 23.06.2024
67 Яяяяяяя
До коментар #20 от "зъл пес":
А какво ще правим с хората, които имат флатуленции, и на тях ли ще им взимаме регистрациятаКоментиран от #82
20:31 23.06.2024
68 Дядо Йоцо гледа
20:36 23.06.2024
69 За размисъл
До коментар #41 от "Грешиш":
Кой замърсява повече: 0.003х150х км=150 или 3х10х км=30. Новото е 5 ПЪТИ отгоре. Ако всички с новите правите до 10 хиляди на година, което е средното за страната, ОК прав си. Истината обаче е, че нов се купува, когато ти трябва да го сцепиш от каране. 3 годишен нов внос дизел са на по 250-300хиляди почти изнесени. Оставете нормалните хора на мира. Цапат реално в пъти по-малко от внушенията на либералчетатаКоментиран от #110
20:44 23.06.2024
70 дядото
20:45 23.06.2024
71 А ДА ВИДИМ?
20:48 23.06.2024
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 гост
22:01 23.06.2024
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Шах
22:07 23.06.2024
76 Урсулата
До коментар #15 от "Васо":
И аз и аз съм гладна, след ваксините, само на една заплата е доста тегаво22:18 23.06.2024
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 Фактор
Коментиран от #99, #112
22:33 23.06.2024
80 ОТ ДО
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Време е даже закъсняваме.Коментиран от #81
22:34 23.06.2024
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 000013
До коментар #67 от "Яяяяяяя":
Ще ом монтират бодикат с активен въглен за обиране на миризмите22:41 23.06.2024
83 здравко тошков
22:48 23.06.2024
84 Така
23:30 23.06.2024
85 Отдавна
00:00 24.06.2024
86 Утрепан
До коментар #55 от "Майстор Тричко":
Нови коли могат да си позволят само хора, които се занимават с далавери, схеми, кражби и корупция, а всички останали ще си карат за съжаление старите колици!!! Еееех, капитализъм!!!00:06 24.06.2024
87 Пешо
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Тези мерки са хубави и подпомагат директно производителите на нови коли, но нашите политици забравят , че заради тях няма нито една българска марка коли.... т.е. нашите политици подпомагат , не собствения си народ , а чуждестранните такива00:07 24.06.2024
88 SDEЧЕВ
00:18 24.06.2024
89 Миша
00:48 24.06.2024
90 ТОДОР ЖИВКОВ
01:36 24.06.2024
91 Крайно време беше
01:58 24.06.2024
92 ДА АМА НЕ
03:16 24.06.2024
93 БгТопИдиот🇧🇬
07:26 24.06.2024
94 Анонимен
07:45 24.06.2024
95 Този коментар е премахнат от модератор.
96 Констатираща
07:52 24.06.2024
97 Георги
07:56 24.06.2024
98 Гост
08:08 24.06.2024
99 Констатираща
До коментар #79 от "Фактор":
Евроатлантическата капиталистическа демокрация е много справедлива. Казват, че в Албания хората нямат лични превозни средства, а нас ще ни докарат наистина до това. Има такава поговорка "На триците евтин - на брашното скъп". Вярно е, че МПС замърсяват много околната среда, но войните, взривяването на рафинерии и военната индустрия са най-големите и опасни замърсители, но на тях никой не им държи сметка, а се развиват все повече и повече. Това се казва справедливост, срещу която всички трябва да се борим организирано!08:13 24.06.2024
100 Констатираща
До коментар #66 от "ще ме изтрият сигурно":
Всяка година от 01.07. се увеличава токът, нарочно през лятото, за да не се усеща и да не стават размирици. Цените трябвало да се приравняват с европейските, но заплатите и пенсиите приравняват ли се?Няма как - трябва да поддържаме войните и оръжейната индустрия. Те не замърсяват околната среда, а са почтен и доходоносен бизнес за определени кръгове на обществото.
Коментиран от #103, #129
08:28 24.06.2024
101 Валерия
ДАЛЕЧ ДАЛЕЧ ОТ ДЕГРАДИРАЛА ,ОГРАБЕНА И ПРОПАДНАЛА БЪЛГАРИЯ!!!
08:36 24.06.2024
102 СПРАВЕДЛИВ
До коментар #44 от "дрфтгъхуйи":
Само, че възрастните хора, най-много имат нужда от кола, защото трудно се предвижват и обслужват, докато младите и богатите могат и трябва да използват краката си, за да са здрави и дълголетни.Коментиран от #109
08:52 24.06.2024
103 Този коментар е премахнат от модератор.
104 Артур Артуров
За страхливите народи, няма място на Земята!
09:02 24.06.2024
105 Този коментар е премахнат от модератор.
106 лесно е
09:10 24.06.2024
107 Мирослав
09:11 24.06.2024
108 тровят ти
До коментар #22 от "Иван":
главата на тебе само! толкова ти е мозъка жалко за тебе09:14 24.06.2024
109 Този коментар е премахнат от модератор.
110 Мирослав
До коментар #69 от "За размисъл":
Математиката ти бяга. Опитай с нещо другоКоментиран от #121
09:26 24.06.2024
111 бял дроб
09:31 24.06.2024
112 Мирослав
До коментар #79 от "Фактор":
В статията става въпрос за колите, които не отговарят на заводските параметри. Ако имаш кола Евро 2 и отговаря на нормите за Евро 2 никой няма да те закача. Секирата ще е за "премиум" дизелите със свален ДПФ, които няма как да отговарят на заводските норми. И е много правилно такива коли да не минават прегледа. Друг е въпроса, че те просто не трябва да минават прегледа и да се спират от движение. Ако собственика я поправи и приведе в съответствие с изискванията трябва да може да мине успешно на преглед и да я пусне в движение отново. Това с отнемането на регистрацията ми е малко прекалено.09:35 24.06.2024
113 Нещ@стници
Коментиран от #123, #124
09:46 24.06.2024
114 Чудесна новина
Коментиран от #119
09:57 24.06.2024
115 123456
09:57 24.06.2024
116 Гост
Коментиран от #118
10:24 24.06.2024
117 Този коментар е премахнат от модератор.
118 Пилотът Гошу
До коментар #116 от "Гост":
Не, винаги е било така. Подменянето на автопарка започва с подобряването на финансите на населението, не със забрани.... Кой не иска да кара по-нова кола?...10:52 24.06.2024
119 Този коментар е премахнат от модератор.
120 наблюдател
Всички сме виждали димните завеси които разни келеши правят след себе си.
Не забравяйте че микроскопичните сажди от такъв избушен двигател са доказан причинител на рак на белите дробове.
Коментиран от #135
11:09 24.06.2024
121 Този коментар е премахнат от модератор.
122 Павел пенев
11:49 24.06.2024
123 Този коментар е премахнат от модератор.
124 Този коментар е премахнат от модератор.
125 Този коментар е премахнат от модератор.
126 Този коментар е премахнат от модератор.
127 Този коментар е премахнат от модератор.
128 Този коментар е премахнат от модератор.
129 Този коментар е премахнат от модератор.
130 Този коментар е премахнат от модератор.
131 Този коментар е премахнат от модератор.
132 Този коментар е премахнат от модератор.
133 бокоБРАВО КИРОАЛОООХЕРКОВ Е СВОБОДЕН КОЛ
До коментар #11 от "мдаа":
АЛОО САМО С ДЪРВО НЕ СЕ ОПРАВЯ ...ТИЯ БОКЛУЦИ НАЛАЗИЛИ ДЪРЖАВАТА СЕ ОПРАВЯТ САМО С АК47...И БЕСЕНЕ ПО ДЪРВЕТАТА ...МИСЛЯТ СЕ ЗА НЕДОСЕГАЕМИ МАРИОНЕТКИ НА КРАВАРИТЕ АМА НЕ СА ПОЗНАЛИ ..14:09 24.06.2024
134 Този коментар е премахнат от модератор.
135 Този коментар е премахнат от модератор.
136 асдасддс
Абсолютно всички БМВ-исти, които познавам са на "права тръба", и си плащат малко повече на прегледа, и винаги минават. Не познавам нито един върнат.
14:26 24.06.2024
137 Роско
До коментар #3 от "Хахахаха":
Рядко някой умишлено ги остранява. Още при производството на частите се знае че издържат десетина години. След това се запушват.14:55 24.06.2024
138 Корупция!
15:15 24.06.2024
139 граф Монте Кристо
15:34 24.06.2024
140 граф Монте Кристо
15:45 24.06.2024
141 Този коментар е премахнат от модератор.
142 Никой
16:07 24.06.2024
143 Този коментар е премахнат от модератор.
144 Гризел
16:20 24.06.2024
145 Атмаджа
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Добре,идваме,да не бием по заблудената глава.16:21 24.06.2024
146 Гландрагор
Коментиран от #153
16:29 24.06.2024
147 Газаджия
До коментар #6 от "на майка ви в":
Мери се СО2 на изхода. Като не ти е добро изгарянето в цилиндрите не с газ, ами с одеколон да караш пак няма да ти излезе теста.16:29 24.06.2024
148 Този коментар е премахнат от модератор.
149 Крум
Глави ще бъдат набивани на колове, само някой трябва да започне и после спиране няма да има до зануляване на тези антибългарски животни.
16:49 24.06.2024
150 Гай Турий
16:58 24.06.2024
151 Този коментар е премахнат от модератор.
152 Мемфис
Писна ми от подлеци и нагаждачи! Не разбрахте ли, че като гласувате за мутри и кадри на ДС няма как да живеете като достойни хора!
Коментиран от #158
18:09 24.06.2024
153 Пилотът Гошу
До коментар #146 от "Гландрагор":
По.се.рко като теб ли ще дава акъл на хората как да се придвижват? Ходете пеш, като ви е кеф, барабар с политиците....18:20 24.06.2024
154 херодот
18:47 24.06.2024
155 Колев
19:20 24.06.2024
156 Грешиш
До коментар #103 от "дрфтгъхуйи":
За производителността на труда - айде представи анализи колко пари изработва за шефа си един работник в Германия и колко един в България. На първо място трудът е с много ниска цена в България. А печалбата на фирмите е много висока. Второ, в Бг реалто заплатите могат да бъдат 3-4 пъти по-високи, ако се възприемат европейските норми на съотношение между цена на труда - печалба на фирмата. Чети Адам Смит да разбереш какво означава и как се формира пазарно цена на услуга, на стока и на труд. Аман от големи усти да дават акъл без да са прочели 2 страници по темата.Коментиран от #159
00:40 25.06.2024
157 що ве
14:43 09.07.2024
158 Нямо да те разберат!
До коментар #152 от "Мемфис":
Робска нация!- лъжат ги,дерат ги с високи цени,и пак гласуват за едни и същи-бойковчината е стадо живеещо от корупцията:държавни служители,кметската общност с държавнте поръчки,безхаберие и анархизъм-това са 25 те процента гласували за месията от Банкя!-докато го има все ще си беден народе,и всеки народ си заслужава политиците,а при нас и мафията,или както се казва мафията в България си има държава!15:09 10.07.2024
159 Прав си!
До коментар #156 от "Грешиш":
Щом нашенци продават над европейските цени ,значи и труда трябва да е такъв,заплащането също!-труда в Европа е около 30% от оборота,при нас-7÷10%,магазините трябва да работят с 10÷15%печалба,а складовете на едро с3÷8%печалба при данък средно 20%,а при нас е 10%!!!
Пазара в БЪЛГАРИЯ е превзет от картелите,прикривани от Бойковата мафия,и неговите регулатори,които ако си бяха на место,цените щяха да са 2.5 по ниски а труда 3 пъти по платен.Допълнителният помощник на мафията в държавата е "робското безразличието на народа който не гласувайки,не наказва политиците,а себе си и се самобичува купувайте най скъпите храни с най ниските заплати в ЕВРОПА!!! На ТОВА СЕ КАЗВА НАРАДЕН МАЗОХИЗЪМ-и по този критерий вече сме на първо место в ЕВРОПА!!! Дали е за гордост или за жалост НАРОДЕ!!!
15:36 10.07.2024
160 Ян бибиян
09:46 22.07.2024
161 Бай Тошо
До коментар #58 от "ЧОЧО":
При комунистите никой не ти е взимал или спирал колата.Заради такива като тебе които искат демокрация страдат всички.Искам си соца.07:51 31.07.2024
162 Потърпевш
1.Как ще се подмлади автопарка, като засегнатите от затегнатите ГТП са автомобилите с евро 4 и нагоре (производство след 2005 г.), които трудно покриват изискванията специално за отделен CO, докато старите таралясници и дизелите преминават безпроблемно?
2.Как в Гърция, Испания и т.н. карат всякакви дърти коли и преминават успешно ГТП, ако нормите са еднакви в целия европейски съюз?
11:56 13.08.2024