За първите две седмици от началото на контролната кампания на Националната агенция по приходите (НАП) по Черноморието фискалните инспектори са проверили повече от 800 търговски обекта – заведения за хранене, дискотеки, барове, атракциони, магазини за хранителни стоки, съобщиха от агенцията.
Фискалните инспектори са съставили общо над 150 акта за нарушения, като най-честите са за неиздаване на фискален бон и разминаване между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. В осем от проверените търговски обекти е липсвало фискално устройство. Данните от извършените проверки в рамките на лятната контролна кампания тази година показват, че фискалната дисциплина по българското Черноморие се подобрява. До момента не са установени сезонни работници, полагащи труд без сключен договор с работодателя.
Контролната кампания на НАП край морето продължава до края на летния сезон. В рамките на проверките се прилага способът „таен клиент“, осъществяват се явни наблюдения, при които за определен период от време се проследяват продажбите и резултатите се сравняват с предходни периоди. Фискалните инспектори използват дистанционната връзка на всеки касов апарат със сървърите на приходната агенция за установяване на рискови търговци, чиито продажби значително се различават от обичайните. Под активно наблюдение са поставени стотици обекти по крайбрежието.
В териториалните структури на приходната агенция във Варна и Бургас са получени общо 44 сигнала от граждани за неиздаване на фискален бон. По тях са образувани незабавни проверки, които са потвърдили получената в НАП информация.
От приходната агенция напомнят, че потребителите имат право да задържат плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Промяната в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.) цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права, отбелязват от приходната агенция.
Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg.
„Контролната кампания на НАП за спазване на данъчното и осигурителното законодателство по българското Черноморие дава резултати. Подобрява се фискалната дисциплина, променя се поведението на търговците в посока доброволно плащане на задълженията и реално отчитане на приходите, което е наша основна цел. Отново апелирам към гражданите да изискват касова бележка за всяка покупка, ако не им бъде издадена такава – да задържат плащането и да подадат сигнал в НАП“, каза изпълнителният директор на НАП Румен Спецов, цитиран в съобщението.
Неиздаването на касов бон остава сред най-честите нарушения, извършвани от търговците по Северното Черноморие, каза по-рано днес Лора Георгиева, главен експерт комуникации в Национална агенция за приходите (НАП) – Варна, след приключването на проверка в едно от заведенията на крайбрежната алея в крайморския град.
Тя посочи, че от 28 юни досега инспекторите от териториалната дирекция на приходната агенция са извършили повече от 320 проверки.