Има комплекс от грешки на много служители, които са допуснали да се стигне до влаковата катастрофа край Локорско, при която загинаха двама души, а шестима бяха ранени. Това заяви в „Тази сутрин“ по бТВ бившият управител на „БДЖ - Товарни превози“ инж. Християн Кръстев.
По думите му минути преди сблъсъка е било ясно, че композициите се движат една срещу друга. Машинистите обаче не са знаели това.
„Дежурният диспечер е дал на частната композиция позволение да тръгне от гара „Световрачене“, но диспечерката, която е била на смяна, впоследствие отива да си купи нещо от магазина, дали баничка или друго няма значение, и оставя някой друг да командва това движение. Впоследствие диспечерите се усещат, че са пуснали влак срещу влак. Дали тя е обяснила какво ще тръгне от гара „Кремиковци“ и какво ще се движи от гара „Световрачене“ не мога да кажа, каза той.
„И на частната компания на локомотива е на шеста позиция, така че той не е предприел никакво спиране. От страна на машинистите има всякакви неща, които могат да бъдат направени – да предприеме спиране, звукови действия. Те според мен не са се осъзнали, че са влак срещу влак. С 50 км/ч е бил влакът на „БДЖ-Товарни превози“, на частния оператор също с не повече от 60 км/ч“, добави инж. Кръстев.
По думите му едната грешка е на дежурния ръководител. Не е ясно дали товарната композиция на БДЖ от гара „Кремиковци“ е имала нужното разрешение за тръгване.
„Може и да са го имали, но е било устно. Не мога да кажа какво пише в обясненията. Решението го дава диспечерът и дежурният ръководител на НКЖИ“, каза бившият шеф на „БДЖ-Товарни превози“.
„В гара „Кремиковци“, където е влакообразуващата гара за товарния влак дежурен ръководител, ако не е подготвил маршрута, за да излезе този влак на междугарие, няма как да излезе. Гаровата инсталация позволява до там, че ако машинистът тръгне без негово позволение, ще дерайлира на първата стрелка. Машинистите имат своята вина дотолкова, че са тръгнали без връчен писмен образец, че ще излязат от неправилен коловоз“, добави бившият шеф на „БДЖ-Товарни превози“.
По думите му вероятно има и друг пропуск – не е монтирана вагоноизхвъргачка, съоръжение, което предпазва влакът без позволение да излезе на междугарието.
„Четвъртата грешка е, когато са се усетили, че има влак срещу влак вместо да бъде изключено напрежението на това междугарие по погрешка изключват напрежението на другото междугарие и влаковете вече не знаят, че трябва да спират“, каза още Християн Кръстев.