Приемането на първия самолет F-16 е ключов момент както за ВВС, така и за по-нататъшното развитие на способността на бойната ни авиация. Приемането на всички 16 самолета представлява предизвикателство не само за бойните ни пилоти и инженерния състав, но и за Министерство на отбраната и командването на граф Игнатиево, където ще се помещават самолетите. Там се осъществява най-големият инвестиционен проект за модернизация на военновъздушната база - сгради, хангари, лаборатории, модернизиране на пистата. Надявам се, че при пристигането на първите самолети, ще бъде възстановено забавянето.
Това коментира бившият министър на отбраната Ангел Найденов в предаването "Денят на живо" по Нова нюз.
Става дума за генерална реконструкция на базата - хангарите за приемане на самолетите. Второто направление е за ремонт и поддръжка на самолетите, за зареждане на самолетите с гориво. Не на последно място сградите за комуникация и координация, обясни той.
До края на 2025 г. трябва да бъдат получени всички 8 самолета F-16, а до 2028 трябва да пристигне и втората партида. МиГ-29 ще бъдат експлоатирани до края на техния срок, който е някъде около 2029 г. Министерството търси възможности за нови двигатели, или ремонт на двигатели за МиГ-29. Поне до периода, в който може да имаме пълна готовност за използване на F-16, добави Найденов.
Министър Запрянов няколко пъти каза многоцелеви самолет, защото освен охрана на въздушния суверенитет и Air Policing, има възможност за поразяване на цели във въздуха, земята, морето. Възможности за радиоелектронна борба, посочи Найденов.
Трудно ми е да кажа колко ще бъде издръжката на F-16. За 2024 г. средствата за капиталови разходи, проекти за модернизация, средствата за поддръжка и ремонт на налична техника са били 42% от бюджета, тоест над 1 млрд. 700 млн. лв., каза още той.
Относно арестувания норвежки кораб в Балтийско море, Найденов коментира: Предполагам, че става дума за скъсване на същия кабел, за който бе задържан и "Вежен". По думите в този район освен българския кораб е имало още два, единият от които е отказал да сътрудничи.
"Това е кораб, собственост на Норвегия, но с руски екипаж. Задържан от норвежките власти по искане на шведските. Надявам се, че следствието ще установи всички причини за прекъсването", допълни той.