Отидете към основна версия

1 927 22

Mагистрала „Струма” готова през 2030 г.?

  • ам струма-
  • строеж-
  • пътища

Прогнозата е на инж. Георги Златев от браншовата камара „Пътища”

Кадър NOVA NEWS

В предаването „Ревизия” по NOVA NEWS инж. Георги Златев, член на Контролния съвет на БКК „Пътища” призна, че има разминавания между желанията на българите да пътуват по повече магистрални пътища и темповете, с които те се изграждат. „Строителството на пътища е процес, различен от общото понятие строителство –започвайте днес и от утре багерите и камионите са на обекта. Изграждането на пътища започва с множество процеси по планиране, проектиране, отчуждаване, археология и едва след това може да започне да се работи”. По думите му именно този дълъг списък от дейности, които предшестват фактическото строителство забавя целия процес.

Преди дни вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов изчисли, че минават 6 години от идеята до първа копка и обяви, че ще се върви към законови промени, които да съкратят тези срокове.

Инж. Златев посочи, че в Румъния напоследък се забелязва бум на автомагистрални пътища. Самият той е поставил въпроса на администрацията в северната ни съседка как успяват да се справят с всички трудности като отчуждителни процедури например. „Това, което споделиха колегите, е, че в миналото и при тях е било проблем, но със законодателна инициатива, с постоянство, с ясна стратегия са се справили с дългите срокове. В момента сроковете от решението да се строи до фактическото започване на строителството в Румъния са много по-кратки отколкото в България”, обясни той. По думите му това е посока, в която трябва да върви и нашата страна.

Възможността строителството на магистрали у нас да се даде на концесия, а след това ползвателите на пътя да плащат такси, инж. Златев определи като старя идея още от 2008 година. Той обаче поставя въпроса „искаме да имаме социално поносими цени за ползването на пътищата или искаме хубави пътища”?

Златев определи въпроса „Коя ще следващата изцяло готова магистрала у нас и кога ще бъде завършена” като въпрос – мечта. По думите му магистрала „Струма” има най-голям шанс да бъде довършена, ако отново не се явят спънки. Абстрахирайки се от всички екологични и „какви ли не други проблеми”, то със сигурност магистралата може да бъде построена до 2030 година.

При планирани 9 магистрали у нас напълно завършени са само 2

Строителството на магистрали е от изключителна важност за развитието на икономиката, защото по тях се движат всички стоки, за да стигнат до нас. Всеки километър магистрала помага за икономическия растеж на страната ни. Инвестицията в пътища се възвръща и води след себе си нови инвестиции. Затова и всички държави, на които искаме да приличаме се гордеят със своите развити пътни системи. Затова и ние в България отделяме толкова много ресурс всяка година, за да продължим изграждането на основните трасета. При нас - за разлика от държавите, на които искаме да приличаме нещата се случват бавно, трудно, доста често некачествено и с цената на огромен ресурс.

Малко българи са наясно, че България по план трябва да има цели 9 магистрали – с дължина над 1600 км. У нас имаме само 2 напълно завършени магистрали АМ „Тракия” и АМ „Марица”. Останалите, по които се работи - на първо място е вечната „Хемус”, започната преди около 50 години, следват „Струма”, „Черно море”, Русе - Велико Търново, Видин - Монтана, Европа. Имаме и една магистрала, която така и не е стигнала до разработване, магистрала „Рила”, която трябва да свърже ГКПП „Гюешево” с АМ „Тракия”. Изводите - строим, но строим наистина бавно. Затова пък в празник се превръща всяка няколко километрова отсечка, която се пуска в експлоатация или пък всяка първа копка. Един от вариантите строителството на аутобани да се ускори е то да се даде в ръцете на частни ръце – на концесия. Държавата няма да инвестира пари в изграждането на пътя, но пък след това частникът ще сложи бариери и такси, които ще плащаме, за да пътуваме по магистрали.

Поставете оценка:
Оценка 1.7 от 12 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове