Домът е мястото, което винаги искаме да направим по-уютно. Спукано стъкло, развалена дръжка или захабени тапети са неща, които ни дразнят ежедневно и се опитваме колкото се може по-бързо да ги отстраним. През последните четири години обаче ситуацията се промени. Вече българинът прави ремонт в краен случай, само ако се спука тръба в банята, развали му се мивката или се счупи стъкло и трябва да се подмени, за да се запази топлината. Подменя се с най-евтините продукти.
„Ламинат, плочки и инструменти са трите най-търсени артикули. През пролетта нараства делът и на градинските продукти и машини”, отчитат от един от хипермаркетите от типа „Направи си сам”. Обикновено се купуват между 12 и 16 кв.м ламиниран паркет (колкото да се подмени подовата настилка в една стая в имот старо строителство или две от по-новите апартаменти). Интересът е към по-ниския ценови сегмент на цени между 7 и 10 лв./кв.м. Едва през последната година се отчита ръст в търсенето на ламинат при средния ценови сегмент – между 10 и 15 лв./кв.м.
След почти 4-годишен спад на сегмента от бранша очакват 2013-а да е годината, в която ще се отчете ръст. Плановете са той да бъде в рамките на 5%. Печелившата формула, според представители на бранша са ниски цени в комбинация с добри промоции. Експанзия не се очаква. Фокусът ще бъде върху привличане на клиенти и намаляване на разходите.
Печеливш ход по време на криза
През годината, в която успяхме да отчетем стабилни финансови параметри – 2012 г., направихме доста голяма промяна в своята тактика относно асортимента и доставчиците, с които работим. Решихме да увеличим броя на местните доставчици за сметка на международните. В момента 80% от тях са български фирми. Голяма част са производители, но има и търговци и вносители на стока. Тази промяна допринася за стабилизацията на икономиката на страната и внася нови свежи средства и й подпомага развитието”, казва Райнер Витка, генерален директор на „Практикер България”.
„Другото, което променихме е асортимента, за да може да предложим това, което клиентите искат. В новата си концепция заложихме на трите нови нива, т.нар. най-ниска цена, среден клас и „А”-брандове или Топ марки. Смятаме, че положихме максимални усилия да получим добър микс от добро качество на възможно най-добрата цена”, допълва той.
Третата ключова промяна, колкото и нестандартно да звучи е била пренареждане на магазините. „Заложихме на концепцията магазин в магазина. Предлагаме изделие на конкретна марка на територия от магазина”, обяснява Витка.