Отидете към основна версия

739 0

Да има принудително отчуждаване на имоти за големи проекти

  • бъдат-
  • василев-
  • инфраструктурни-
  • линията-
  • започне-
  • според-
  • министерство-
  • отчуждаването-
  • могат-
  • отчуждаване-
  • процедури-
  • законът-
  • свиленград-
  • комисия-
  • промени-
  • обекти-
  • мирчев-
  • електрификацията-
  • парите-
  • пловдив-
  • проекта-
  • инфраструктурни обекти-
  • линията пловд

Терени да бъдат отчуждавани принудително за строителството на инфраструктурни обекти. Това предлага Министерството на транспорта и съобщенията с промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ), съобщи вчера Николай Василев. Проектът е готов и министърът очаква да бъде подкрепен в парламента. Повод за изявлението му даде изказването на председателя на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев във вторник вечерта. Мирчев обяви, че електрификацията на жп линията Пловдив - Свиленград е пред провал, а Европейската комисия заплашва да спре парите за проекта, ако продължават да се бавят отчуждителните процедури за терените по линията.

Програма ИСПА на Европейския съюз отпусна 153 млн. евро за електрификацията и модернизацията на жп линията Пловдив - Свиленград. Изграждането на новата линия трябва да позволи влаковете до границата да се движат със скорост до 160 км в час и да съкрати времето за пътуване. Стойността на проекта е 340 млн. евро. Намеренията на транспортното министерство бяха строителството да започне още до края на 2002 г. Преди обаче да пристъпят към строежа, е необходимо да бъдат обезщетени 22 хиляди собственици на земи.

Според Николай Василев основният проблем пред големите инфраструктурни обекти е законът, тъй като тромавите отчуждителни процедури не позволяват изпълнението им да е в предвидените срокове. Поправките предвиждат отчуждаването да става за месец-два вместо за шест месеца, както и да бъде намален броят на структурите, които издават разрешителни за строеж. За да бъдат облекчени процедурите по отчуждаване, миналата година беше променен Законът за държавната собственост, с което се даде право и при незавършили съдебни спорове за имотите да започне реализацията на инфраструктурни проекти.

На въпрос дали подготвяните сега промени не противоречат на конституцията, която провъзгласява неприкосновеност на частната собственост, Василев отговори така: "В конституцията не пише, че не трябва да се строят летища и железопътни линии." "Парите от ИСПА ще си ги вземем и проектът ще бъде завършен", увери той.

От Министерството на регионалното развитие и благоустройството казаха, че не знаят за подготвяните от транспортното министерство промени. Оттам поясниха, че при наличието на градоустройствен план може да започне отчуждаване на терените. Законът за устройство на територията беше променен преди няколко месеца, което намали срока за отчуждаване до месец-два, припомниха от ведомството на Церовски. Според тези изменения частни имоти могат да бъдат отчуждавани принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат удовлетворени по друг начин, само при наличието на влязъл в сила подробен устройствен план и след предварително и равностойно парично обезщетение.

Сега отчуждаването на имоти, предназначени за изграждането на национални инфраструктурни обекти, се прави с решение на Министерския съвет по предложение на министрите на регионалното развитие и на транспорта. В останалите случаи отчуждаването се извършва със заповед на областния управител. Решението на Министерския съвет може да се обжалва пред тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) в 14-дневен срок от обнародването му в Държавен вестник, а заповедта на областния управител - в 14-дневен срок от връчването й пред окръжния съд.

Според финансовото министерство няма проблем с усвояване на средствата по проекта за електрификацията на жп линията от Пловдив до Свиленград и в случай че не са завършени отчуждителните процедури, парите могат да бъдат използвани на траншове. По повод на казаното от Йордан Мирчев Василев обясни, че е получил писмо от Европейската комисия, в което се поставя въпросът за административния капацитет на Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини