Първият български велосипед е изработен в Нова Загора. Година е 1880. Произвежда го уста Гено Стоянов - Арабаджията. Младият майстор коларо-железар бил само на 19 години, когато наред с волските каруци, файтони, преси за балиране на кожи и на слама, се заема с направата на колело, разказва БНР.
Модерното возило вече е познато по света. Първият велосипед е патентован през 1866 година, но има много твърдения, които приписват създаването му на Леонардо да Винчи. Първите доказани свидетелства за изобретяване на велосипеда са от 1817 година. Тогава той представлява малък дървен скутер, чиито създател професор барон Карл фон Дрезен го нарекъл "машина за ходене." Изобретението било необичайно и бързо спечелило популярност, дори никой не се замислил да промени дизайна му. През 1839 година шотландският ковач Къркпатрик Макмилън добавя педали и седло. Скоро след това, през 1845 година, един англичанин създава първата надуваема гума, но заради несъвършенствата ѝ тя се оказала непригодна. Следващата страница в историята на велосипеда настъпва през 1862 година във Франция. В Нанси местните занаятчии решават да сложат педали на предното колело. Изобретението на французите печели вниманието на индустриалците, които оказват съдействие и през 1864 година започва масовото производство на велосипеди с метална конструкция.
Спорна е версията откъде е дошла идеята на Гено Стоянов да създаде велосипед. Едната твърди, че слушал разказите на свой съсед, който учел медицина в Лондон, където хората яхали "дървени коне", а според друга, видял фотография на революционното возило в Европа. Сръчният майстор приложил уменията си и изработил от ковано желязо и дърво първото родно колело. И тъй като велосипедите от XIX век били с различни по диаметър колела, то и неговото било такова. Диаметърът на предното три пъти се нанасял на задното. Хората бързо измислили име на изобретението му. Кръстили го "Паяка".
Днес първият български велосипед се съхранява в Историческия музей в Нова Загора. Той е сред най-ценните експонати.