Проучване разкрива, че сравнително ново явление пречи на хората да намерят „точния човек“, съобщава Мейл онлайн.
Изследователите са установили, че младите хора страдат от т. нар. „объркване в социалните медии“ (social media confusion), причинено от платформите и приложенията за запознанства.
Сайтовете увеличават изкушението и желанието за нов партньор, което намалява вероятността хората да се задържат дълго в една връзка, твърдят изследователите. Освен това потребителите са изложени на повече по-привлекателни и богати хора от всякога, което изкривява очакванията им за намирането на най-подходящата за тях половинка.
Екипът изказва предположение, че хората на възраст между 18 и 30 години вече ценят повече „удоволствието“ пред дългосрочната стабилност.
"Изборът на партньор от човека е сложен психологически процес, който ефективно се влияе от множество обществени фактори, включително външен вид, характер и финансово положение", казва Чаян Мунши, научен ръководител на проучването.
Наборът от достъпни партньори е нараснал до изключителни нива, като според оценки от март насам 60 милиона души в САЩ използват онлайн платформи за запознанства от общо 117 милиона души, които в момента са свободни.
Новото проучване бе представено на годишната конференция на Дружеството за експериментална биология в Прага тази седмица.
В изследването на участниците са били зададени въпроси, сред които: „Чувствате ли се объркани при избора на партньор в живота?“, „Какви са критериите ви за избор на партньор в живота?“, „Все още ли търсите други партньори, ако вече имате стабилна връзка?“ и „Обичате ли да преминавате към „по-добър вариант“ при избора на партньор в живота?“
Жените казват, че изпитват по-голямо объркване, когато търсят партньор, отколкото мъжете.
Като цяло несигурността на хората по отношение на това с кого всъщност да излязат на среща, обърква способността им да изберат „правилния“ партньор. Тези, които вече са във връзка, често изтеглят приложение за запознанства, само за да видят и други възможности. „При това се дава превес на импулсивността за сметка на установяването на стабилна връзка“, смята Мунши.
Нещо повече, увеличаването на достъпа до сексуално стимулиращо или привлекателно съдържание е изкривило това, което хората очакват от потенциалния партньор - включително неговия външен вид, личност и финансово състояние.
С напредването на изкуствения интелект и филтрите хората променят снимките си, за да изглеждат по-добре от останалите - с по-гладка кожа, по-пищна коса и други примамливи качества. Това „създава изкривени представи за реалността у младите хора, което в крайна сметка води до объркване по отношение на избора на потенциални партньори в живота“, казва Мунши.
Въпреки това авторите на проучването поясниха, че е необходимо да се проведат допълнителни изследвания, за да се разбере по-задълбочено как обществените нагласи карат младите хора да изпитват натиск в света на онлайн запознанствата.
Резултатите показват, че „индексът на удоволствието“ или „приливът на адреналин“ във връзките е станал по-важен от дългосрочната стабилност, което може да повлияе на психичното здраве на младите хора, обобщават авторите на изследването, цитирани от БТА.