В Австралия влезе в сила правилото за „правото на прекъсване на връзката“, което облекчава хората, които се чувстват принудени да приемат обаждания или да четат съобщения от работодатели, след като са приключили работния си ден.
Новият закон позволява на служителите да игнорират съобщенията след края на работното време, ако решат да го направят, без да се страхуват, че ще бъдат наказани от шефовете си.
Според проучване, публикувано миналата година, австралийците са работили средно 281 часа неплатен извънреден труд годишно.
Повече от 20 държави, главно в Европа и Латинска Америка, имат подобни правила.
Законът не забранява на работодателите да се свързват с работниците след края на работното време.
Вместо това той дава право на служителите да не отговарят, освен ако отказът им не се счита за неоснователен.
Съгласно правилата работодателите и работниците трябва да се опитват да разрешават споровете помежду си. Ако не успеят да намерят решение, австралийската Комисия за справедлив труд (FWC) може да се намеси.
Тя може да нареди на работодателя да спре да се свързва с работника след края на работното време.
Ако прецени, че отказът на служителя да отговори е неоснователен, тя може да му нареди да отговори.
Неизпълнението на заповедите на FWC може да доведе до глоби в размер до 19 000 австралийски долара (12 897 щатски долара; 9 762 британски лири) за служител или до 94 000 австралийски долара за компания.
Организациите, представляващи работниците, приветстваха тази стъпка.
Той „ще даде възможност на работниците да отказват необосновани контакти в извънработно време и ще позволи по-добър баланс между професионалния и личния живот“, заяви Австралийският съвет на профсъюзите.
Експерт по работните места заяви пред Би Би Си Нюз, че новите правила ще помогнат и на работодателите.
„Всяка организация, в която персоналът почива по-добре и има по-добър баланс между професионалния и личния живот, ще има персонал, който по-рядко ползва болнични и по-рядко напуска организацията“, каза Джон Хопкинс от Технологичния университет Суинбърн, предава БГНЕС.
„Всичко, което е от полза за служителя, е от полза и за работодателя.“
Служителите обаче реагираха смесено на новия закон.
„Смятам, че всъщност е много важно да имаме такива закони“, казва пред Ройтерс Рейчъл Абделнур, служителка в рекламната индустрия.
„Прекарваме толкова много време, свързани с телефоните си, с имейлите си по цял ден, и мисля, че и без това е много трудно да се изключим.
Други обаче не смятат, че новите правила ще имат голямо значение за тях.
„Мисля, че това е отлична идея. Надявам се да се утвърди. В интерес на истината обаче се съмнявам, че ще се наложи в нашия бранш“, казва Дейвид Бренън, работник във финансовата сфера.
„Ние сме добре платени, от нас се очаква да постигаме резултати и смятаме, че трябва да ги постигаме 24 часа в денонощието.“