Мнение на Емил Азар, публикувано във "Фрогнюз"
Случаят с аварията в метрото между станции „Театрална“ и „Хаджи Димитър“ се развива като микс от: абсурд от Кафка, криминална загадка за виновника като по Агата Кристи и инфантилност като от ”Летящия цирк” на Монти Пайтън. Помните ли: ”Това овце ли са?” ”Да, овце са.” ”Тогава защо са накацали по дърветата?”
Шефът на метрото инж. Стоян Братоев, притиснат между партийните и едни други интереси посочи хладнокръвно Перловската река, която, видите ли, е виновна за злополучната ситуация. Да се смеем ли, да плачем ли… Братоев е професор, сериозен човек и трябва да му вярваме.
Той може и да не си дава сметка, но историята заприличва вече на онзи конфуз с чекмеджето в спалнята на Борисов: на всички им е ясно за какво става дума, но продължават да ни пробутват тъпотиите за Мата Хари и аранжирани милиони.
Имало три версии за аварията, която стана месеци след величественото откриване, равно по историчност на откриването на Триумфалната арка в Рим от император Константин.
Първата версия: неочаквано покачване на водите отместило бетонния под и някакви плочи. Девет бала вълни в Перловската бара? Проф. Георги Рачев веднага да се заеме с този рекорд в климатологията.
Второто обяснение надминава дори първото: Влошени химикомеханичните свойства на почвата довели до втечняване на пясъка под метрото. Представяте ли си бе, хора – втечнен пясък. Ако по бетономорието химикомеханичните свойства се объркат и плажовете се втечнят – отиде ни туризмът. Не че сега го има в нормален вид, но втечнен е прекалено авангардно… Говорих с едни експерти и те викат, че има редица способи и методи за определяне динамичната якост на почвите. Нормалните хора правят това преди да се захванат с каквото и да било строителство. Сигурно съм попаднал на неправилните експерти.
Има и трети вариант за случилото се, но не му обръщайте голямо внимание, защото е малко вероятен. Става дума за човешка грешка. Ако проектантът или изпълнителят са си бъркали в… джоба, вместо да си свършат работата както трябва. Това, разбира се, няма как да е човешка грешка, защото строителите са „Трейс“, а те са безпогрешни. Питайте Борисов или Фандъкова и ще ви кажат.
Как е по света, питат се мнозина.
Тунелът под Ла Манш преминава на дълбочина 50 m под дъното на морето. Дълъг е 50 км. Влаковете летят със 160 км в час в двете посоки между Франция и Великобритания. И много странно – няма никакво втечняване на пясъка! Нито подът на тунела е поддал.
Лондонското метро е минало под Темза две години преди Априлското въстание.
И понеже тези дни премиерът е на вълна Навални и Русия, да го светнем, че Московското метро пресича на 18 места река Москва. А тя е река, а не като Перловската. Но няма течове, ти да видиш…
Петербургското метро минава под Нева – цели 125 км, а станция „Адмиралтейская“ е на 84 метра под земята. Досега са се разваляли само ескалатори.
В много трудна природна среда - вода и скали, е построено метрото в китайския град Циндао. Счита се за истинско чудо на инженерните и строителните умения.
В Хелзинки, Финландия, е построена най-дълбоката станция на метро под вода в света. Не тече, няма разместени подове.
Това е положението. Никъде не се откриват данни за втечнен пясък, нито за издънки с бетона.
Освен това да знаете, че на много места по света строителството на нови линии е по-евтино, отколкото в София. Как става този номер – не знам. Мирише ми на заговор срещу Борисов и Фандъкова. Мата Хари удари отново. Този път да по най-милото на премиера… - метрото. Вие какво си помислихте?...
"Това метро ли е?" "Да, метро е." "Тогава защо плува в Перловската вада?"