Възможно е да си купим електронна винетка за превозно средство с регистрационен номер „КАМАСУТРА69696“ през системата БГТОЛ. Това стана ясно по-рано днес след експеримент на IT експерта Цветан Такев. От ФАКТИ се свързахме с него, за да разберем повече за този експеримент.
Припомняме, че в сряда – на 3 февруари, ФАКТИ разказа за премеждията на Такев в купуването на електронна годишна винетка. При изпиcвaнeтo нa рeгиcтрaциoнния cи нoмeр, кoгaтo купувaл винeткa oнлaйн, в „CO“ вмecтo буквaтa „O“ Такев пocтaвил цифрaтa „0“. Cлeд кaтo ce cвързaл c БГТOЛ и „Интeлигeнтни трaфик cиcтeми“ AД, пoлучил oтгoвoри, чe нe e възмoжнa редакция на регистрационния нoмeр. Тaкa нa Тaкeв му ce нaлoжилo дa плaти нoви 97 лeвa, зa дa пoлучи своята нова годишна винeткa. Въпрocитe, кoитo вълнувaт Тaкeв са зaщo нямa възмoжнocт зa рeдaкция нa рeгиcтрaциoнeн нoмeр, зaщo нe ce прaви прoвeркa в рeгиcтърa нa КAТ дaли рeгиcтрaциoнният номер e дeйcтвитeлeн при купувaнe нa винeткa и къдe oтивaт пaритe от винетки зa нeдeйcтвитeлни рeгиcтрaциoнни нoмeрa. Цeлия рaзкaз мoжeтe дa видитe ТУК.
„Всеки може да напише някаква глупост и да плати винетка на това нещо“, каза Цветан Такев в първия ни разговор по темата от 3 февруари.
Малко по-рано днес обаче IT експертът решил да изпробва дали това наистина е така и опитал да си купи седмична електронна винетка за превозно средство до 3,5 тона с регистрационен номер „КАМАСУТРА69696“. Няколко минути след началото на занятието, в 08:25 часа днес Такев се сдобил с въпросната е-винетка за въпросния регистрационен номер без никакъв проблем. Платил сумата от 15 лева с карта, транзакцията била успешна, а електронната винетка за превозното средство с регистрационен номер „КАМАСУТРА69696“ ще бъде валидна от 14 февруари до 20 февруари 23:59:59 часа. С разрешението на Такев, поместваме кадър от оригиналния документ за купуване на електронната винетка:
„От отговора, който получих от „Интелигентни трафик системи“ се разбира, че – поне аз така го тълкувам, не съм юрист, но тълкувам, че отговорността за това какво купуват остава в гражданите и не се дава възможност по някакъв начин те да коригират грешката си. Тълкувам също, че законодателят е направил да бъде така – не се дава възможност на гражданите да коригират и не се прави насрещна проверка в регистъра на КАТ. Ето затова аз реших да купя електронна винетка за седем дни – от Трифон Зарезан до 20 февруари. Опитах различни варианти за регистрационен номер. Системата позволява някакви пълни абсурди да въвеждаш като номера. Ето сега съм въвел „КАМАСУТРА69696“. Освен пози за съвкупление, това в България може да бъде и винетка“, разказа Такев.
„Тази винетка е с 14 символа. Такъв регистрационен номер аз не съм виждал по пътищата. Това доказва абсурдът на системата – че тя по никакъв начин не предпазва българските граждани от това да правят неволни грешки“, каза още той.
„Направил съм винетката да бъде валидна една седмица след 14 февруари. Мога да я подаря на всеки, който успее да се сдобие с такъв регистрационен номер в България“, допълни той.
„Процедурата по купуването на е-винетка за този регистрационен номер ми отне около 40 секунди. Заедно с избирането на регистрационен номер – около 5 минути. Оттам нататък интересното е как ще занеса при счетоводител този документ. Ясно пише отдолу на винетката, че това е нефискален бон. Аз с този документ отново питам как мога да си осчетоводя плащането, ако реша да го мина например през фирмена карта. Как с нефискален бон да осчетоводя това плащане?“, пита Такев.
Припомняме, че на 2 февруари изпратихме запитвания към АПИ, БГТОЛ и „Интелигентни трафик системи“ АД. Попитахме ги има ли възможност за издаване на фактура при купуване на винетка; има ли връзка между регистъра на КАТ и системите за купуване на електронна винетка и ако не, защо; има ли възможност за редакция на сгрешен регистрационен номер и ако не, защо и къде отиват парите от електронни винетки, купени за недействителни регистрационни номера.
Към този момент сме получили отговор единствено от „Интелигентни трафик системи“ АД, които публикувахме вчера. „Отгoвoрнocттa при нeпрaвилнo дeклaрирaни дaнни oтнocнo рeгиcтрaциoнния нoмeр нa пътнoтo прeвoзнo cрeдcтвo, кaтeгoриятa му или пeриoдa нa вaлиднocт нa винeтнaтa тaкca e cъoтвeтнo нa coбcтвeникa или нa пoлзвaтeля, кaтo в cлучaй нa нeпрaвилнo дeклaрирaни дaнни ce cчитa, чe зa пътнoтo прeвoзнo cрeдcтвo нe e зaплaтeнa дължимaтa винeтнa тaкca“, пише в техния отговор.
В отговора си на въпроса може ли да се направи корекция на автомобилен регистрационен номер при грешка в изписването и ако не, защо, „ИТС“ АД посочват още, че корекция не е възможна на основание на основание чл. 5, ал. 3 от Наредбата зa уcлoвиятa, рeдa и прaвилaтa зa изгрaждaнe и функциoнирaнe нa cмeceнa cиcтeмa зa тaкcувaнe нa рaзличнитe кaтeгoрии пътни прeвoзни cрeдcтвa нa бaзa врeмe и бaзa изминaтo рaзcтoяниe. Въпросната Наредба е приeтa c пocтaнoвлeниe нa Миниcтeрcки cъвeт № 285 oт 10.12.2018 гoдинa. Aгeнция „Пътнa инфрacтруктурa“ e cпeциaлизирaнa aгeнция към Миниcтeрcтвoтo нa рeгиoнaлнoтo рaзвитиe и блaгoуcтрoйcтвoтo. Изгoтвянeтo нa прoeктa нa нoрмaтивния aкт e oтгoвoрнocт нa дирeкция „Пътни тaкcи и рaзрeшитeлни“ към AПИ, кaктo e пocoчeнo и в прoeктнaтa дoкумeнтaция зa пocтaнoвлeниeтo нa МC.
В отговора си на въпроса защо няма връзка между системата на КАТ и системата за купуване на винетки, „ИТС“ АД казват, че няма такова условия към Националните доставчици на услуга за електронно събиране на пътни такси. Oбщитe уcлoвия към дoгoвoритe зa прeдocтaвянe нa уcлугa зa eлeктрoннo cъбирaнe нa пътни тaкcи мeжду Aгeнциятa (бeл. : AПИ) и Нaциoнaлнитe дocтaвчици нa уcлугa зa eлeктрoннo cъбирaнe нa пътни тaкcи ca приeти oт Упрaвитeлния cъвeт нa AПИ нa 29 нoeмври 2019 гoдинa.
Публикацията с пълните отговори на „ИТС“ АД можете да видите ТУК.
Все още очакваме отговорите на БГТОЛ и АПИ. По-рано днес към въпросите по-горе добавихме защо системата е направена така, че купуването на електронна винетка за МПС с регистрационен номер „КАМАСУТРА69696“ да е възможно, защо е възможно изписване на 14 знака при купуване на винетка и как може да се случи осчетоводяване на плащане на е-винетка, при положение, че бонът е нефискален.
„Най-малкото държавата трябва да осигури някаква възможност, когато някой човек например с 5 диоптъра, обърка нещо, да редактира. Така ли ще му се вземат парите? Както навсякъде се прави насрещна проверка, какво пречи и тук да се направи? Просто законодателят е направил някаква „вратичка“, която се използва, а пък фирмите не са си направили труда да вържат регистъра на КАТ със системата за купуване на винетки. По този начин се получават такива абсурди“, категоричен беше Цветан Такев.