Деян Николов е вторият кандидат за местните избори в София, който даде начало на кампанията си. 33-годишният Николов е депутат от "Възраждане" и е председател на софийската организация на партията. По професия е икономист. Ето какво сподели той пред ФАКТИ.
- Г-н Николов, колко е (2+3).4=?
- Отговорът е 20 в контекста на математиката и неизвестно число в контекста на политическите коалиции в България.
- В първия въпрос имаме 3 числа и 2 действия. Колко измервания и действия са нужни, за да се разбере, че жълтите павета в София са с 3 размера, защото са от три партиди, и трябва да се сортират преди да се редят?
- Често се "реже" 7 пъти преди да се "измери", което в комбинация с липсата на внимание към детайла и незаинтересованост дава такива резултати като тези с жълтите павета в София.
- Трябва ли кметът на София да е математик, за да се наредят успешно паветата?
- Не е нужно да е математик, но трябва да има малко управленски опит и много съвест. В момента се прави поредният опит да се пренаредят и аз ежедневно следя работата там с идеята да разбера какво точно не могат да извършат по пренареждането. Към момента върви някакъв процес, който прилича на сортиране, но е рано да се каже. Задачата с жълтите павета не е толкова трудна, но трябва предварителен технически проект, който ясно описва подредбата на всеки размер, предвижда допълнителен процес по сортиране според състоянието на паветата, защото това също оказва влияние, и стриктен контрол по време на работния процес.
- Вие бяхте втората официално обявена кандидатура за кмет на София. Първо "Продължаваме промяната" - "Демократична България" (ПП-ДБ) и "Спаси София" обявиха за свой общ кандидат технологичния предприемач Васил Терзиев. Проф. Вили Лилков, Ваня Григорова (може би) и Никола Вапцаров са другите ви опоненти. Какво мислите за тях?
- Отнасям се с уважение към всеки от тях, но за мен проблемът в управлението на София се корени в задкулисните интереси, а не в конкретните лица. В този ред на мисли, повече от 30 години видяхме кметове от всички партии, но управлението на града е идентично, като най-вече се ръководи от интересите на тесен бизнес кръг, който е абониран за обществените поръчки. По пътя на логиката не може да очакваме особена промяна за града, ако новият кмет е издигнат с подкрепата на същите тези лобистки кръгове.
- Столичани искат прозрачно и нормално управление. Битката за София ще е интересна. Въпросът е вие от „Възраждане“ какво искате от столичани?
- Аз и екипът ми не сме тук, за да искаме нещо от жителите на София. Ние предлагаме нова философия за управлението на града, която се фокусира върху фундамента на проблемите и ги решава в цялост. В София липсва справедливост по отношение на разпределението на средствата, което води до прекомерно внимание към центъра и няколко други квартала и липса на грижа за крайните квартали. Получава се дисбаланс, защото има силен инвеститорски интерес към центъра на града и югоизточната част, която е добре свързана с центъра. Това води и до желание повече хора да живеят в тези части на града, което от своя страна води до проблеми с презастрояване, липса на паркоместа, зелени площи, мръсотия и т.н. Трябва да обърнем внимание на западната и северната част на София, която е тотално изоставена през последните години, а трябва да се използва, за да балансираме града. За целта е нужно да инвестираме в инфраструктурата там и да я свържем с централните части, което ще насочи инвеститорски интерес и олекоти пренаселването в южните и източни райони.
- Лично вие с какво сте по-различен от другите кандидати?
Не се огъвам под натиск, което ще бъде ключово в новия по-добър път, по който искаме да поеме София. За да може София да е град на европейско ниво, то трябва да можем да казваме "не" на моментните интереси на тесен кръг от бизнесмени и да управляваме София според дългосрочните ни цели.
- Вие сте икономист, а бюджетът на София е над милиард лева. Какви планове имате?
- По отношение на бюджета трябва да се направи анализ, за да намерим скритите буфери. Втората важна крачка е да вкараме справедливост в бюджета и да насочим по-голяма част от него към крайните занемарени квартали. Необходимо е да изградим и цялостна инфраструктура за териториалното разширяване на града, защото гъстотата на населението е прекалено голяма. Трябва да премахнем манталитета всичко да е възможно най-близо до центъра. Третата важна крачка е да децентрализираме бюджета, защото мащабите на София не позволяват ефективно управление от един човек. Като кмет бих дал повече свобода на районните кметове, за да могат да поддържат районите си, а моята роля ще бъде в координация и контрол на тяхната работа и работа по стратегическите и големи проекти за града. Но най-първата ми работа ще бъде да се предвиди бюджет за ударно почистване на целия град в рамките на няколко месеца, след което осигуряване на средства за постоянна поддръжка на чистотата. Не може столицата на България да не може да се изчисти от този прах по улиците.
- Как гледате на позицията на районните кметове? Колко са зависими в момента?
- Както казах, те са избрани от жителите на София, така че трябва да им се даде адекватен бюджет, за да могат да управляват районите си. Не е работа на кмета на София да се занимава със счупените плочки в междублоковите пространства, но в момента и районните кметове нямат бюджет, за да решават такива проблеми, което води до очевидно лошите резултати сега. Аз искам да променя философията за управление на града и ангажиментите да са разпределени адекватно на мащаба на града.
- Във „Възраждане“ обичате референдумите. Дайте тема за референдум в София…
- Местните референдуми и допитвания са залегнали в програмата ни, защото столичани има за какво да бъдат питани. Тема може да бъде повече или по-малко платени зони за паркиране, защото чувам добри аргументи и в двете посоки. От една страна, някои хора не желаят липсата на добро планиране и паркинги да се решава чрез налагане на такси, но от друга страна, много хора са доволни, че синята и зелена зони омекотяват проблема. Ще бъде интересно да имаме експертен дебат и разработване на няколко различни стратегии за решаване на проблемите с паркирането. Такива теми е полезно да минават широко обществено обсъждане.