67-ият сезон във Формула 1 предложи много емоции, малко вероятен шампион и неочакван край на кампанията дори, след като последното състезание вече бе приключило.
Календарът включваше 21 старта, като се завърна Гран При на Германия, а освен това бе възродена и ГП на Европа, като надпреварата се проведе по улиците на азербайджанската столица Баку. Отборите също бяха с един повече, след като американците от Haas станаха 11-ият тим и така пилотите се увеличиха до 22.
И този път нямаше интрига между два отбора, но поне вътрешната борба бе на ниво. Доминацията на Mercedes отново бе много голяма, но все пак Люис Хамилтън и Нико Розберг дадоха достатъчно поводи за коментари с борбата помежду си на пистата.
След като завърши 2015-та с 3 поредни победи, германецът започна вихрено и новия сезон, като спечели първите 4 старта. Той триумфира в Австралия, Бахрейн, Китай и Русия, възползвайки се от проблемите с колата на световния шампион, който взе само 57 точки от тези стартове.
Така се стигна до Гран При на Испания, което дълго ще се помни. Първо, още преди надпреварата, Red Bull понижиха неубедителния Дани Квят и го върнаха в Toro Rosso, а на негово място пристигна Макс Верстапен, който зае четвърто място в квалификацията.
На първа редица бяха пилотите на Mercedes между които напрежението ставаше все по-сериозно. Розберг успя да мине пред Хамилтън на първия завой, след като британецът отново не стартира добре. Малко след това англичанинът предприе контраатака, Нико не му остави място от вътрешната страна, което доведе до завъртане на Хамилтън, който обаче след това помете и Розберг и двамата отпаднаха.
Случилото се даде възможност с различна стратегия и едно спиране по-малко, Макс Верстапен да излезе начело и след това по отличен начин да се справи с атаките на Кими Райконен, за да спечели по невероятен начин първата си победа в историята и то още в първото си състезание за Red Bull. Той стана най-младият победител в историята, след като триумфира на 18 години и 228 дни.
В Монако Дани Рикардо с Red Bull изненадващо спечели квалификацията, оставяйки зад себе си Розберг и Хамилтън. Състезанието започна на мокра писта зад кола за сигурност, като в един момент Нико пропусна значително по-бързия Люис пред себе си.
И това обаче нямаше да помогне, ако от Red Bull не бяха допуснали груба грешка, като забавиха лидера Рикардо в средата на надпреварата при смяната му на гуми и така пратиха австралиеца на второ място, лишавайки го от сигурна победа.
Триумфът бе за Хамилтън, който след това спечели и в Канада, а от двете надпревари Розберг взе само 16 точки, така че интригата бързо се върна. Нико триумфира в Баку след нови проблеми за Хамилтън, който се удари в квалификацията и тръгна едва 10-и.
В следващите 4 старта обаче, британецът бе неудържим и след като спечели последователно в Австрия, Великобритания, Унгария и Германия се оттегли на лятна почивка в аванс от 19 точки и малцина със сигурност смятаха, че битката е приключила.
След лятната пауза обаче, Розберг избухна с 3 поредни победи, възползвайки се от нови неточности на Хамилтън, както и от факта, че за Гран При на Белгия той стартира от последна редица заради смяна на двигатели и последвало наказание.
Стигна се до Малайзия, където Люис бе убедителен лидер и бе на път към победата и стопяване на аванса на съотборника си, когато бе предаден от колата си. Заради гръмнал двигател той не успя да завърши и така разликата скочи до 23 точки в полза на Розберг, който завърши трети, а победата тогава бе за Дани Рикардо и Red Bull. Хамилтън дори намекна за саботаж от страна на отбора, което естествено бе плод на емоции.
На „Сузука“ в Япония обаче, британецът намали значително шансовете си за титла. Той не успя да спечели квалификацията, а след старта започна лошо и се смъкна до 8-о място в първата обиколка. Розберг спечели без проблеми, докато Люис се добра до третата позиция, след като в края бе агресивно затворен от Верстапен за второто място. Така пасивът му 4 старта преди края нарасна до 33 точки.
От Mercedes очаквано спечелиха третата си поредна титла при конструкторите, докато заради агресивното поведение на Макс, от ФИА приеха ново правило, което забранява смяната на посоката на движение при спиране и очаквано бе наречено „анти-Верстапен”.
В последните 4 състезания Хамилтън знаеше, че само с победи ще запази шансове за нов триумф, но също така бе наясно, че три втори и едно трето място на Розберг ще му бъдат достатъчни за успех.
Хамилтън спечели в САЩ, Мексико и Бразилия, за да запази надеждите си, но и Розберг отговаряше подобаващо, завършвайки втори. Най-драматична бе надпреварата в Сао Пауло проведена при проливен дъжд и прекъсва на няколко пъти.
Германецът устоя на напрежението, за да стигне до втората позиция, но шоуто открадна Верстапен с невероятно каране на мократа писта, когато в последните обиколки направи поредица от изпреварвания, за да стигне до третата позиция. Представянето му очаквано му донесе сравнения с легендите Сена и Шумахер.
Така преди последния старт в Абу Даби Нико трябваше да е на подиума, за да е шампион. Хамилтън поведе, след което умишлено започна да бави съотборника си, надявайки се, че Фетел и Верстапен ще могат да го изпреварят. Това обаче не стана и Розберг грабна титлата, както това направи баща му Кеке през 1982.
Стратегията на Люис му донесе много критики, след като той пренебрегна и отборна заповед да вдигне темпото. Англичанинът взе 10 победи срещу 9 на Розберг през сезона, но това не му стигна и с 5 точки повече радостта бе за Нико. Дани Рикардо убедително спечели третото място с 256 точки, а след него се наредиха Фетел – 212, Верстапен – 204 и Райконен – 186.
Все още обаче от Mercedes се бавят с решението си кой ще бъде новият пилот на отбора. Фаворитът е Валтери Ботас от Willams, но колебанията продължават, въпреки че финландецът е с най-големи шансове, като неговото място в отбора вероятно ще бъде заето от Фелипе Маса, въпреки че бразилецът обяви че се отказва.
Който и да бъде избран обаче е ясно, че ще трябва да се бори с изключително амбицирания да се върне на върха Люис Хамилтън. И други обаче ще искат да се качат на трона. Въвеждането на нови правила относно техническите параметри на колите и работата на новите собственици от „Либърти Медия” ни карат да се надяваме, че следващата година състезанията ще бъдат още по-интересни и да очакваме с голямо нетърпение сезон 2017 във Формула 1.