Отидете към основна версия

1 558 1

По-малки и по-леки болиди за сезон 2026 във Формула 1

  • фиа-
  • представи-
  • технически-
  • изисквания-
  • болиди-
  • формула 1-
  • 2026-
  • сезон

След месеци на дискусии днес Международната автомобилна федерация - ФИА най-накрая публикува техническите правила за сезон 2026 във Формула 1

Снимка: FIA

След месеци на дискусии днес Международната автомобилна федерация - ФИА най-накрая публикува техническите правила за сезон 2026 във Формула 1.

Основната промяна е свързана с размерите и теглото на колите, които ще бъдат по-малки и по-леки. Надеждите на ФИА са това да подобри екшъна на пистата и феновете да наблюдават много по-интересни и продължителни битки гума до гума, пише sportal.bg.

За целта максималната дължи на междуосието ще бъде намалена от 3600 мм до 3400 мм, а максималната ширина на колите ще бъда редуцирана от 2000 на 1900 мм. Минималното тегло пък ще бъде свален от цели 30 килограма спрямо сегашните 798, за да достигне 768 кг. Нивата на притискане се очаква да намалеят с около 30%, а тези на челното съпротивление с цели 55%. 18-инчовите гуми, които бяха въведени през 2022 година, ще бъдат запазени, но широчината им ще бъда намалена със съответно 25 и 30 мм за предните и задните колела.

Доста голяма промяна ще има и по аеродинамиката, която ще бъде активна и ще позволява на пилотите да променят ъглите на атака на предните и задните си крила в движение. Активните елементи на задното крило ще бъдат три на брой, а страниците му ще бъдат опростени. Предното крило ще бъде със 100 мм по-тясно и ще включва два активни елемента. Тази активна аеродинамика ще замени изцяло системата DRS, която ще бъде премахната.

Аеродинамичните елементи около предните гуми, които бяха въведени през 2022 година, ще бъдат премахнати, но за сметка на това част от аеродинамиката около колелата ще бъде стандартизирана. Подът пък ще бъде по-плосък на места, а дифузьорите ще са по-слаби, за да се намали нуждата отборите да разчитат на ниски и твърди коли, за да извличат максимално представяне.

Както беше обявено още през август 2022 задвижващите системи ще бъдат опростени чрез премахването на MGU-H компонента. Съотношението на електрическата мощност и тази, която се генерира от двигателя с вътрешно горене ще бъде почти равно (400:350 kW, спрямо 550:120 kW в момента), като ще видим и завръщането на система, която ще е сходна с използваната между 2009 и 2013 KERS.

В случая електрическата енергията на водещата кола ще започне да спада след 290 км/ч и ще достигне до нула при скорост от 355 км/ч. За следващия автомобил обаче ще има възможността да използва максималната електрическа енергия (350 kW) до 337 км/ч, както и 0.5 MJ енергия повече на обиколка.

Старанието на ФИА да подобри сигурността във Формула 1 има отражение и върху новите правила. През 2026 структурата, която поема челните удари, ще бъде разделена на две, за да се избегнат случаите, в които тя се отделя и оставя колата незащитена. Отделно ще има и подобряване на страничната протекция, която няма да бъде за сметка на теглото. Рол баровете ще трябва да издържат на по-голямо натоварване, а светлините за дъжд ще бъдат хомологирани и ще бъдат много по-ярки от сегашните.

От 2026 година ще бъдат въведени и новите горива, които ще бъдат 100% екологични и ще могат да се използват в почти всички конвенционални коли с двигател с вътрешно горене.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 8 гласа.

Свързани новини