Почти всички производители препоръчват почистване на спирачните апарати на автомобила поне веднъж годишно. Има ли смисъл от тази процедура, или тя е поредното перо, с което сервизите "таксуват" клиентите без действително да се налага?
Опитът сочи, че почистването на спирачките може да бъде ключово не само за състоянието и ефективността им, а и за живота и здравето на пътуващите в колата. Причината е съвсем проста - по апаратите и всички подвижни части с времето се натрупват мръсотия, остатъци от реагентите, използвани за обработка на пътищата през зимата, и стружки от накладките.
За няколко години цялата спирачна система може да се покрие с толкова дебел и твърд слой нечистотии, че в най-неочаквания момент накладката просто да престане да се "отлепя" от диска. Заклиненото колело ще дърпа колата настрани, а в най-лошия случай може да доведе дори до загуба на управление в напечена ситуация.
В най-разпространения сценарий мръсотията пречи на челюстите да се отварят напълно. Водачът не усеща съпротивлението и продължава да кара, а силата на триене между диска и накладката се преобразува в топлинна енергия.
Блокиралите спирачни механизми са една от най-разпространените причини за възникване на пожар. Тъй като това се случва най-често със задните колела в близост до резервоара, последствията могат да бъдат наистина тежки.
Регулярното обслужване на спирачните апарати с пълно разглобяване, измиване и почистване, а когато се налага - и със замяна на износените детайли, намалява разхода на гориво и да удължава живота на механизмите. По-важна обаче е безопасността, която не се измерва с пари.