25 Юни, 2019 17:55 11 590 24

Трябва ли да се почистват спирачките?

  • спирачки-
  • спирачен апарат-
  • накладка-
  • почистване-
  • сервиз

Почти всички производители препоръчват почистване на спирачните апарати на автомобила поне веднъж годишно. Има ли смисъл от тази процедура, или тя е поредното перо, с което сервизите "таксуват" клиентите без действително да се налага?

Опитът сочи, че почистването на спирачките може да бъде ключово не само за състоянието и ефективността им, а и за живота и здравето на пътуващите в колата. Причината е съвсем проста - по апаратите и всички подвижни части с времето се натрупват мръсотия, остатъци от реагентите, използвани за обработка на пътищата през зимата, и стружки от накладките.

За няколко години цялата спирачна система може да се покрие с толкова дебел и твърд слой нечистотии, че в най-неочаквания момент накладката просто да престане да се "отлепя" от диска. Заклиненото колело ще дърпа колата настрани, а в най-лошия случай може да доведе дори до загуба на управление в напечена ситуация.

В най-разпространения сценарий мръсотията пречи на челюстите да се отварят напълно. Водачът не усеща съпротивлението и продължава да кара, а силата на триене между диска и накладката се преобразува в топлинна енергия.

Блокиралите спирачни механизми са една от най-разпространените причини за възникване на пожар. Тъй като това се случва най-често със задните колела в близост до резервоара, последствията могат да бъдат наистина тежки.

Регулярното обслужване на спирачните апарати с пълно разглобяване, измиване и почистване, а когато се налага - и със замяна на износените детайли, намалява разхода на гориво и да удължава живота на механизмите. По-важна обаче е безопасността, която не се измерва с пари.


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 17 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Геро

    37 17 Отговор
    Пълни глупости.

    Коментиран от #10, #18

  • 2 требе

    33 3 Отговор
    Да се почистват и да се смазват, за да не се изтрият.
  • 3 111

    30 4 Отговор
    Ако беше опасно да не се чистят веднъж годишно, всяка втора кола в БГ с нечистени поне от 15 години спирачни апарати нямаше да успява да спре на светофара.
  • 4 Гост

    52 1 Отговор
    това не важи за България, тука от хубавите пътища НИЩО не ми лепне никъде, пада заедно с окачването на всеки 2 години!
  • 5 Асенчо

    28 6 Отговор
    А най-добре да си купувате нова кола всяка година....
  • 6 Гост

    27 0 Отговор
    Какво почистване... При нужда се разглобяват на десетина години се за да се направи ребилд с ремонтен комплект с нови гумички и пръстени, или се сменя целия апарат.

    Коментиран от #15

  • 7 Анонимен

    11 5 Отговор
    Редовно се мажат с грес зада не ръждясват.
  • 8 Контра

    13 2 Отговор
    Поддържания спирачен апарат спомага за добрата работа на: ABS, ESP, EBD, VDC, TC и други електронни системи, които контролират задвижването (особено при SUV и кросовери). Освен това удължава живота на дисковете, а и автомобила спира предвидимо и сигурно.
  • 9 Другия с коня

    23 3 Отговор
    Слъсан гумен маншон ма спирачен цилиндър на задно дясно колело предизвика блокаж на колелото при наклон от Щъркелоов гнездо към София.....Никакъв шанс не ми даде.....От тогава всяка година правя профолактика на спирачни сегменти в сервиз безапелационно......Живота ни не струва няколко лева разходи за Сигурност....и мезете блажно,ако можете да си го позволите....
  • 10 Boxer

    12 3 Отговор

    До коментар #1 от "Геро":

    Абе, не е съвсем така. На субаруто ми , преди две години, предните десни челюсти бяха заяли - диск и накладки комплект + раздвижване на апарата. Преди два месеца пак ги усетих да греят, без да съм натискал спирачки. Айде нови дискове, спирачни апарати и наклдаки, ама по-големи от оригиналните . Аз съм от малкото хора, които инвестират в подобряване на спирачките а ефекта си заслужава, особено при субару ;)
  • 11 Алфа Ромео

    5 6 Отговор
    Глупости на търкалета, и да задържа малко спирачката веднага се усеща освен ако не си пълно перде, случва се много рядко и предимно при много стари модели коли които имат фабрично смотани спирачни апарати.
  • 12 Алфа Ромео

    4 1 Отговор
    Имах едно време един Кадет, много смотани спирачки имаше, мине се не мине малко време и някоя от предните все задържаше. Казаха ми да ги сменя с такива от Астра Ф но той мотора му бръктиса и го метнах на купчината.
  • 13 Dino

    5 1 Отговор
    Абе кой идиот ги пише тея глупости. Ще ги чистим с какво? После , говори за челюстни спирачни системи, в същото време за диск? Ама моля ви се преди да пишете простотии прочетете малко и после си съчинявайте текста
  • 14 Здравомислещ

    8 1 Отговор
    Развеселихте ме!
    Ако имате представа от спирачна система, едвали бихте си помислили, че има смисъл от почистване. Това е финна механика поставена в екстремни условия. При задържането на спирачка е задължителна смяната на апарата. Практиката ми показва, че при смяна на три комплекта спирачни маркучи е дошло времето за подмяна на всички апарати и цилиндри. При дисковите проблема първо идва от водачите, след което дефектите и цилиндърът, безвъзвратно. При барабанните е невъзможно задържане! При тях основният проблем е протичане на спирачна течност.
  • 15 Коментара

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "Гост":

    Най-добрият и смислен вариант!
  • 16 Jack Bauer

    1 0 Отговор
    Публикувано във факти.бг: " ... и стружки от накладките ... " :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
  • 17 Зевса

    7 1 Отговор
    Проверявайте си редовно огледалото на дисковете! Огледалото трябва да е с ширината на спирачните накладки. За непросветените. Бял метал без ръжди. Ръжда може на има по ръба на диска и целия фланец, към който се захваща джантата. Особено внимание на задните дискове. Ако накладките не трият по целия диск, пробвайте първо да изхвърлите релето на ABSа. Понякога помага. Винаги помага, когато няма достатъчно спирачно усилие към задния мост. Ако разбирате и умеете да спирате, ще спирате по-добре без ABS.

    Коментиран от #19

  • 18 АLFA Q 4

    0 3 Отговор

    До коментар #1 от "Геро":

    АМА ВЕРНО ГОЛЕМИ ПРОСТОТИЙ
    КАСАБОВ Е МЕТНАЛ ВЕРИГА
    РЕДОВНА СМЯНА НА СПИРАЧНА ТЕЧНОСТ, ВЪРШИ ИДЕАЛНА РАБОТА
    А И НЕ ВСИЧКИ КАРАМЕ НЕМСКИ ТРОШКИ. ИМА И НАГЛАСЕНИ АВТОМОБИЛИ
  • 19 АLFA Q 4

    0 2 Отговор

    До коментар #17 от "Зевса":

    ЗА АВС САМ АБСОЛЮТНО САГЛАСЕН. ПОЗНАВАШ ЛИ СИ АВТОМОБИЛА, И УМЕЕШ ЛИ АВС ТЕ БАВИ ДОСТА
  • 20 Рукожоп Гъзоръков

    4 0 Отговор
    В спирачнита система се използват около 3 вида грес - за водачи - чистят и се преглеждат при всяка смяна на накладки, за леглата на накладките в съпорта, които пак се чистят на всяка смяна, между диска и главината и накрая в самите спирачни апарати (особено комбинираните с ръчна). А каква е грестта е редно да се прочете ;)

    Коментиран от #21

  • 21 Nightrunner

    2 0 Отговор

    До коментар #20 от "Рукожоп Гъзоръков":

    Прав си колега! Само драскачите дето не са се хващали да разглобят спирачен апарат не са на ясно какви са ползите от поддръжката на тези системи. На година минавам над 80к и поне веднъж ми се налага смяна на предни накладки. След почистване гресиране, с определените за целта смазки и смяна на накладките, разликата при натискането на педала е огромна. Може да се сравни само като седнеш на чисто нова кола и кола карана с години без подръжка.
    Отделно на всяко миене на колата мия и спирачните апарати особено, ако колата е с дискове отзад. Не поддържането на такива спирачни апарати води до тяхното блокиране и скъп ремонт, ако въобще може да се направи. Повечето направо се налага да бъдат сменени защото са толкова клеясали и ръждиви, че е невъзможно да бъдат спасени.
  • 22 Гъзьо

    1 1 Отговор
    Почистват се само с много скъпи шампоани и след това се мажат с мед,
  • 23 Али Раза

    0 0 Отговор
    Тази статия не е първия бисер на Гошо Касабов...........
    .........има и други.
  • 24 Букова глава

    0 0 Отговор
    Продавам грес за накладки!