Отидете към основна версия

6 614 12

VW планира световна доминация с една платформа

  • volkswagen-
  • vag-
  • mqb-
  • modularer querbaukasten

От година насам почти всяка новина около Volkswagen Group съдържа скучната абревиатура MQB. Зад тези три букви се крие най-мощното оръжие, което германската автомобилна промишленост е впрягала за постигане на стратегическата си цел да завладее света.

Modularer Querbaukasten се превежда относително точно като "Модулна напречна матрица" и обозначава архитектура на платформа за множество модели с напречно разположен двигател. MQB дебютира с третото поколение на Audi A3, но от VW съвсем не смятат да я използват за автомобили от сегмент C като Golf, Seat Leon, Skoda Octavia и т.н. Германците възнамеряват да я използват, за да детронират сегашния лидер по продажби в световен мащаб Toyota до 2018 г.

Производителите отдавна мечтаят за "универсална" кола, която да се продава еднакво добре на всички пазари. Според мнозина анализатори MQB дава на VW реален шанс да стане първата компания, постигнала това. Заслугата за тази възможност принадлежи на Улрих Хакенберг, инженер, който преди това е предлагал идеята на други производители.

Основният принцип на MQB е прост. Архитектурата на тази платформа е толкова гъвкава, че позволява използването й в почти всички класове и сегменти от суперминита като Up! до седемместни всъдеходи, какъвто VW готви за американския пазар през 2015 г. В случая не става дума само за шаси, а за обща компонентна стратегия без аналог в автомобилната промишленост до този момент.

Според шефа на консултантската компания Information Handling Services, Inc. (IHS) Майкъл Робинет платформата MQB "може да се окаже най-важното нововъведение в автомобилостроенето през последните 25 години". Робинет изчислява, че ако плановете на VW да увеличи производството си до 10 млн. коли годишно се осъществят, близо две трети от тях (6.3 млн.) ще бъдат базирани на MQB.

Конкуренцията вече усеща накъде духа вятърът. "Трябва да сме луди да не се притесняваме", признава висш мениджър от Ford пред Reuters. Шеф от Toyota също констатира, че "несъмнено изоставаме. Дори не сме започнали да предприемаме фундаменталните структурни промени, които вече са факт във VW". От Reuters отбелязват, че двамата са пожелали анонимност заради "чувствителния характер на темата".

Все по-често се чува мнението, че MQB може да се окаже толкова революционна, колкото поточната линия на Ford или системата "точно навреме" на Toyota. Инженерите на VW работят по модулната платформа от 2007 г. До момента за нея са похарчени умопомрачаващите $70 млрд. Ако се окажат верни прогнозите на Morgan Stanley, че до 2019 г. MQB ще спестява на немците по $19 млрд. годишно, инвестицията определено си струва.

VW има решение и за единственото ограничение, което налага Modularer Querbaukasten - напречния двигател. Немците крият в джоба си още два коза. Платформата MLB е предназначена за автомобили с надлъжен мотор, а MSB - за луксозни модели със задно и двойно предаване на Porsche, Lamborghini, Bentley и най-вероятно Audi.

С арсенал от цели три модулни платформи, всяка от които е приспособена за огромен брой общи компоненти, дизелови, бензинови и хибридни системи за задвижване, Volkswagen Group изглежда готова за всякакви предизвикателства.

"Модулните платформи вече не са просто технология, а се превръщат в инструмент за мениджмънт, който помага на развитието на марките. От тях се очаква само да запазят характера си и да подчертават индивидуалността си", обяснява Улрих Хакенберг, който в момента оглавява развойния отдел на Volkswagen.

Технологичното окрупняване обаче носи и рискове. Огромният производствен обем на еднакви възли и агрегати означава, че ако някои компонент се окаже дефектен, това би довело до кампании по отзоваване в наистина глобален мащаб.

 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини